HUMOR AND TEACHING: SYSTEMATIC REVIEW OF THE DISSERTATIONS OF THE PROFESSIONAL MASTER'S DEGREE IN LETTERS IN 2019 AND 2020
Keywords:
Keywords: humor; teaching; humorous genres; elementary education.
Abstract
This research addresses the relationship between humor and teaching in elementary education. We aim to understand how comedy genres have been approached in the classroom. That said, the methodology used turned to the performance of a Systematic Review, based on Pereira and Galvão (2014). To this end, we carried out a mapping of research carried out in Brazil, in the years 2019 and 2020, which deal with the issue of humor and teaching, taking as object of analysis the dissertations of the Professional Master's Program. In addition, we seek to identify the main contributions of these researches and also the existing gaps. After data extraction and analysis, we found that humorous genres have been addressed in classes, however, the effects of humor are not always explored. Finally, we believe that this research allows us to contribute to the reflection on the contribution of humorous genres in elementary education, as well as to encourage the use of such genres, as they are rich texts that favor the formation of critical readers.References
Apresentação Programa de Mestrado Profissional em Letras - Profletras. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/organizacao/apresentacao#.YHSVXOhKjIU. Acesso em 12 abr 2021.
ASSIS, João Paulo Holanda de. O humor na sala de aula: proposta para o desenvolvimento da compreensão leitora. 2019. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas. Maceió, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em 05 abr. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Ministério da Educação – MEC, 1998.
CARMELINO, A. C.; RAMOS, P. Gêneros e humor. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 7-12.
COSTA, Rosangela Santos Souza. Charge: gênero multimodal como estratégia de aprendizagem. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, 2020. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
DENARDIN, Elisângela Renata Tomaz. Charge no letramento dos estudantes no processo final da alfabetização do fundamental I: gêneros multimodais que permitem a leitura além da decodificação. 2019. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Educação e Linguagem, Universidade do Estado do Mato Grosso. Sinop, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde. vol. 23 nº1, Brasília, Jan/Mar 2014.
KOCH, I. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2017.
MARCUSCHI, L. A. Produção de texto, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PORTO, Lilian Mara Dal Cin. O processo de construção de sentidos dos memes. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 7-12.
RAMOS, P. Tiras cômicas, humor e ensino. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 69-86.
ROXANE, Rojo. Gêneros de discurso/texto como objeto do ensino de línguas: um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, I. (org.) [Re]discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 73-108.
SANTANA, Flávia Ferreira. Jogos parafrásticos e polissêmicos em funcionamento nos processos constitutivos de memes: uma abordagem discursiva na sala de aula. 2019. 232 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Educação e Linguagem, Universidade do Estado do Mato Grosso. Cáceres, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SANTOS, Diana Silva. O efeito de humor na construção de piadas com teor racista – um caminho para a compreensão?. 2019. 130 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SILVEIRA, Aníger Rocha da. Desafios da interpretação: memes como atividades de leitura para o ensino fundamental. 2019. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia. Santo Antônio de Jesus, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SILVEIRA, K. Notícias humorísticas: que textos são estes? 2019. 220 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2019b.
VINHAL, Maria de Lourdes. O gênero tira e a argumentação: uma relação produtiva. 2019. 203 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 05 abr. 2021.
ASSIS, João Paulo Holanda de. O humor na sala de aula: proposta para o desenvolvimento da compreensão leitora. 2019. 147 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas. Maceió, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em 05 abr. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Ministério da Educação – MEC, 1998.
CARMELINO, A. C.; RAMOS, P. Gêneros e humor. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 7-12.
COSTA, Rosangela Santos Souza. Charge: gênero multimodal como estratégia de aprendizagem. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, 2020. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
DENARDIN, Elisângela Renata Tomaz. Charge no letramento dos estudantes no processo final da alfabetização do fundamental I: gêneros multimodais que permitem a leitura além da decodificação. 2019. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Educação e Linguagem, Universidade do Estado do Mato Grosso. Sinop, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde. vol. 23 nº1, Brasília, Jan/Mar 2014.
KOCH, I. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2017.
MARCUSCHI, L. A. Produção de texto, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PORTO, Lilian Mara Dal Cin. O processo de construção de sentidos dos memes. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 7-12.
RAMOS, P. Tiras cômicas, humor e ensino. In: CARMELINO, Ana Cristina; RAMOS, Paulo (Orgs). Gêneros humorísticos em análise. Campinas, SP, Mercado de Letras, 2018, p. 69-86.
ROXANE, Rojo. Gêneros de discurso/texto como objeto do ensino de línguas: um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, I. (org.) [Re]discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 73-108.
SANTANA, Flávia Ferreira. Jogos parafrásticos e polissêmicos em funcionamento nos processos constitutivos de memes: uma abordagem discursiva na sala de aula. 2019. 232 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Faculdade de Educação e Linguagem, Universidade do Estado do Mato Grosso. Cáceres, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SANTOS, Diana Silva. O efeito de humor na construção de piadas com teor racista – um caminho para a compreensão?. 2019. 130 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SILVEIRA, Aníger Rocha da. Desafios da interpretação: memes como atividades de leitura para o ensino fundamental. 2019. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia. Santo Antônio de Jesus, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 06 abr. 2021.
SILVEIRA, K. Notícias humorísticas: que textos são estes? 2019. 220 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2019b.
VINHAL, Maria de Lourdes. O gênero tira e a argumentação: uma relação produtiva. 2019. 203 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2019. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes#.YJbXnLVKjIU. Acesso em: 05 abr. 2021.
Published
2022-12-06
How to Cite
Leite Pimentel, V. (2022). HUMOR AND TEACHING: SYSTEMATIC REVIEW OF THE DISSERTATIONS OF THE PROFESSIONAL MASTER’S DEGREE IN LETTERS IN 2019 AND 2020. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (15). https://doi.org/10.35501/dissol.vi15.972
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.