THE EFFECTS OF SENSE ON COMIC STRIPES: A DECONSTRUCTION OF STEREOTYPES THROUGH HUMOR
uma desconstrução de estereótipos através do humor
Abstract
This article addresses a reflection on the sign language in the historicity of deafness, bringing this reality to Brazil, with the regulation of the official language of the deaf residents in Brazil, establishing the cultural artifacts of the deaf people, who are within the deaf community that have positively implanted in Brazil in the last decades, demystifying pejorative connotations that try to diminish the deaf users of the language. The CODA, acronym of the American acronym Children of Deaf Adults, that is, they are the Children of Deaf Parents, with the general objective of the study to analyze the effects of meaning in the speeches present in the strips of That Deaf Guy, addressing the deconstruction of pre-established ideas about stereotypes and prejudices against deaf people, children of the deaf and sign language. The corpus has the strips of That Deaf Guy, by Matt and Kay Daigle and its specific objectives are to present stereotypes, observe the images that are created by deconstructing stereotypes and investigate the humor present in the strips of That Deaf Guy. The analysis of the collected data will be based on the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of French line. Thus, the research sought to show the humor present in the comic strip, and whether deconstruction ends up contributing to the emergence of other stereotypes of pre-established ideas, with meanings produced in the face of the places occupied by the interlocuting subjects.References
BRITO, Lucinda Ferreira. (org). Educação Especial - Língua Brasileira de Sinais. V. III. Série Atualidades, nº 4. Brasília: SEESP/MEC, 1998.
GESSER, Audrei. LIBRAS? Que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.
MARCHESI, Álvaro. Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Medicas, 1995.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas: Pontes, 2007.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso. 4 ed. São Paulo: UNICAMP, 2009
POSSENTI, S. Humor, língua e discurso. São Paulo: Contexto, 2010.
QUADROS, Ronice Muller de. Educação de Surdo: A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
QUADROS, Ronice Muller de., KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004, 224p.
SAUSSURE, Ferdinand de. (2006). Curso de lingüística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix.
SOUZA, José Carlos F. INTÉRPRETES CODAS: Construção de identidades. 2014. Dissertação (Mestrado em Tradução) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014
GESSER, Audrei. LIBRAS? Que língua é essa? Crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.
MARCHESI, Álvaro. Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Medicas, 1995.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 7. ed. Campinas: Pontes, 2007.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso. 4 ed. São Paulo: UNICAMP, 2009
POSSENTI, S. Humor, língua e discurso. São Paulo: Contexto, 2010.
QUADROS, Ronice Muller de. Educação de Surdo: A aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
QUADROS, Ronice Muller de., KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004, 224p.
SAUSSURE, Ferdinand de. (2006). Curso de lingüística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix.
SOUZA, José Carlos F. INTÉRPRETES CODAS: Construção de identidades. 2014. Dissertação (Mestrado em Tradução) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014
Published
2023-04-27
How to Cite
Nascimento dos Santos de Oliveira, V. (2023). THE EFFECTS OF SENSE ON COMIC STRIPES: A DECONSTRUCTION OF STEREOTYPES THROUGH HUMOR. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (16). https://doi.org/10.35501/dissol.vi16.947
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.