DOES THE FIRST IMPRESSION REMAIN? DISCURSIVE ETHÉ IN THE DAY OF PRESIDENTS' POSITION ON NEWSPAPER HEADLINES

  • Felipe de Souza Costa Universidade de São Paulo

Abstract

This article aims to discuss the construction of images of the presidents of Brazil in the headlines of the newspapers Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo, from 1995 to 2015, in days of position of their respective mandates. It is a French-oriented discursive analysis based mainly on the studies published by Maingueneau (1997, 2008, 2010, 2011 and 2013). The first pages of the beginning of January were selected which mentioned the two positions of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva and Dilma Rousseff. To this end, we turn to the collections of the respective newspapers and, guided by this problem question: "What discursive images are created of the presidents in their inauguration days, starting from the linguistic elements of the headlines?" Thus, we consider that the headlines of the selected period do not represent only facts of reality, but interpretations of it, valued in the construction of statements, for which, at the moment of interaction, negative or positive images of the reported presidents are constructed, to a lesser or greater degree of explicit evidence.

Author Biography

Felipe de Souza Costa, Universidade de São Paulo
Doutorando em Educação na Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Mestre em Letras pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Licenciado em Letras (UMC) e em Pedagogia (UNINOVE). Especialista em Estudos da Linguagem (UMC) e em Ética, Valores e Cidadania na Escola (USP). Professor de Língua Portuguesa na Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Atualmente, trabalha com formação de professores de Língua Portuguesa, currículo e produção de materiais didáticos na Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. Tem experiência com ensino de línguas materna e estrangeiras (inglês e italiano), formação de professores e tutoria em EaD. Seus principais interesses são: análise do discurso, ensino e aprendizagem de línguas (materna e estrangeiras), currículo de Língua Portuguesa, produção e recepção de materiais didáticos, discurso jornalístico e ethos discursivo.

References

CAVALCANTI, Jauranice Rodrigues. Considerações sobre o ethos do sujeito jornalista. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana. (orgs). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2011, p. 173-184.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. Trad. Fabiana Komesu e Dilson Fereira da Cruz. São Paulo: Contexto, 2004.

MAINGUENEAU, Dominique. A noção de ethos discursivo. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (orgs). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2011, p. 11-29.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. Trad. Sírio Possenti e Maria Cecília Pérez Souza-e-Silva [et al.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

_______. Doze conceitos chaves em análise do discurso. Trad. Adail Sobral [et al.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

______. Frases sem textos. Trad. Sírio Possenti [et alii.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

______. Análise de textos de comunicação. Trad. Maria Cecília Pérez Souza-e-Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2011.

______. Novas tendências em análise do discurso. Trad. Freda Indursky. São Paulo: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.
Published
2020-11-12
How to Cite
de Souza Costa, F. (2020). DOES THE FIRST IMPRESSION REMAIN? DISCURSIVE ETHÉ IN THE DAY OF PRESIDENTS’ POSITION ON NEWSPAPER HEADLINES. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (11), 54-68. https://doi.org/10.35501/dissol.vi11.806