MAPPING TEACHING SKILLS:

a management strategy in the search for quality in teaching in basic education

  • Antônio dos Santos Silva Centro Universitário Unincor
  • Tânia Cristina da Silva Unincor
Keywords: Mapping of teaching skills, BNCC, BNC, Education

Abstract

This research report discusses and proposes a practical approach to CNE/CP Resolution No. 2, of December 20, 2019, and CNE/CP Resolution No. 1, of October 27, 2020, which establish teaching competencies for basic education. In this sense, the concept of teacher competency, applied to basic education, is considered in terms of its potential in the training and delivery of these professionals. Thus, the research aimed to map the teaching competencies of a group of teachers in the initial years of elementary school in a public basic education school in Minas Gerais. Based on the aforementioned resolutions, six analytical categories were listed and tested in the field to apply a proposal for mapping teaching competencies. This was a descriptive study of an applied nature and a qualitative-quantitative approach. The results suggest that it is possible to map professional teaching skills by cross-referencing information that allows for a comparative analysis between the professional teaching skills considered essential and the level of mastery of teachers over such skills, identifying the gap between them.

Author Biography

Antônio dos Santos Silva, Centro Universitário Unincor
Coordenador do Mestrado Profissional em Gestão, Planejamento e Ensino do Centro Universitário Vale do Rio Verde - Unincor, desde dezembro de 2020. Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Área de concentração: Gestão Estratégica de Organizações - Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho. Membro e pesquisador do NERHURT (Núcleo de Estudos em Recursos Humanos e Relações de Trabalho) do Programa de Pós-graduação da PUC Minas. Mestre em Administração pela FEAD (2009) - foco em Empreendedorismo. Especialista em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), área de concentração: Finanças empresariais. Graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Estuda a sociologia weberiana aplicada em gestão de organizações. Atualmente é coordenador do Mestrado em Gestão, Planejamento e Ensino da Unincor e professor permanente, onde leciona disciplinas relacionadas à gestão escolar com foco em qualidade e inovação do ensino. Temas de interesse: Empreendedorismo, Empreendedorismo social, Gestão estratégica de Pessoas, Liderança, Max Weber, Estratégia empresarial, Gestão participativa, Gestão e inovação educacional.

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Published
2024-12-24
How to Cite
dos Santos Silva, A., & da Silva , T. C. (2024). MAPPING TEACHING SKILLS:. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 21(21). Retrieved from http://ojs.univas.edu.br/index.php/revistadissol/article/view/1261