O IMPACTO DOS APLICATIVOS DE ENSINO-APRENDIZAGEM DIGITAL NA EDUCAÇÃO

  • Adriana Cristina Lopes Gonçalves Mallmann UERJ
  • Leandro Ferraz Serejo Secretaria de Estado de Educação no Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal do Rio de Janeiro

Abstract

Technological advances transform education, enabling the adoption of digital teaching-learning applications as pedagogical tools. In this context, digital literacy proves to be fundamental for the development of skills necessary in contemporary times. Thus, in this study, through a questionnaire applied to the institution's teachers, the impact of the use of technology in teaching digital learning at the Escola Municipal Ginásio Olímpicos Rio 2016 was investigated. The results indicated that the majority of teachers already know the remote system of teaching at the Expanded School Coexistence Laboratory (LACE) and only access the application when face-to-face classes are interrupted, even though they consider LACE an effective teaching tool. Thus, through different actions, we sought to contribute to understanding the impact of these applications on pedagogical practice, providing subsidies to improve the use of these technologies in education.

Author Biography

Leandro Ferraz Serejo , Secretaria de Estado de Educação no Estado do Rio de Janeiro e Secretaria Municipal do Rio de Janeiro
Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pelo Centro Universitário da Cidade(2006), graduação em Teologia pela Faculdade Batista do Sul do brasil(2010) e especialização em Especialização em linguagem e tecnologia pelo CENTRO DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES - UERJ(2023). Atualmente é Professor de Língua Portuguesa da Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro e Professor de Língua Espanhola - DOC I da Secretaria de Estado e Educação.

References

BRAGA, Denise Bértoli. Tecnologia e participação social no processo de produção e consumo de bens culturais: novas possibilidades trazidas pelas práticas letradas digitais mediadas pela internet. Trab. linguist. apl. 49 (2), 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/7SNVZZVZSqKDyK7D6LpPQtH/ (acesso em junho de 2023)
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CESARINI, P. Computers, technology and literacies. Journal of Literacy and Technology, v.4, 2004. Disponível em: (acesso em junho de 2023).
INSTEFJORD, Ellen. J.; MUNTHE, Elaine. Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 67, October 2017, Pages 37-45. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X16302888. (acesso em junho de 2023).
KAY, Robin H. Evaluating strategies used to incorporate technology into preservice education: A review of the literature. Journal of Research on Technology in Education, v. 38, 2006.
ROSALEN, Marilena A. Souza, & Mazzilli, Sueli. Formação inicial de professores para usar a informática nas escolas. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (23). Recuperado de https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie estudos/article/view/261. (acesso em junho de 2023)
VICENTE, Renata Barbosa; ARAÚJO, Matheus Yuri Bezerra da Silva. Aplicativo digital: uma contribuição para o processo de ensino-aprendizagem. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 10, n. 2, p. 169–184, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.10.2.169-184. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16768. (acesso em junho de 2023).
XAVIER, Antônio Carlos. Identidade docente na era do letramento digital: aspectos técnicos, éticos e estéticos. In: HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2º, Anais... 2008, Recife. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/simposio2008/anais/Antonio-Carlos-Xavier.pdf.
Published
2024-12-24
How to Cite
Lopes Gonçalves Mallmann, A. C., & Ferraz Serejo , L. (2024). O IMPACTO DOS APLICATIVOS DE ENSINO-APRENDIZAGEM DIGITAL NA EDUCAÇÃO. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 21(21). https://doi.org/10.35501/dissol.v21i21.1256