O IMPACTO DOS APLICATIVOS DE ENSINO-APRENDIZAGEM DIGITAL NA EDUCAÇÃO
Abstract
Technological advances transform education, enabling the adoption of digital teaching-learning applications as pedagogical tools. In this context, digital literacy proves to be fundamental for the development of skills necessary in contemporary times. Thus, in this study, through a questionnaire applied to the institution's teachers, the impact of the use of technology in teaching digital learning at the Escola Municipal Ginásio Olímpicos Rio 2016 was investigated. The results indicated that the majority of teachers already know the remote system of teaching at the Expanded School Coexistence Laboratory (LACE) and only access the application when face-to-face classes are interrupted, even though they consider LACE an effective teaching tool. Thus, through different actions, we sought to contribute to understanding the impact of these applications on pedagogical practice, providing subsidies to improve the use of these technologies in education.References
BRAGA, Denise Bértoli. Tecnologia e participação social no processo de produção e consumo de bens culturais: novas possibilidades trazidas pelas práticas letradas digitais mediadas pela internet. Trab. linguist. apl. 49 (2), 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/7SNVZZVZSqKDyK7D6LpPQtH/ (acesso em junho de 2023)
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CESARINI, P. Computers, technology and literacies. Journal of Literacy and Technology, v.4, 2004. Disponível em: (acesso em junho de 2023).
INSTEFJORD, Ellen. J.; MUNTHE, Elaine. Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 67, October 2017, Pages 37-45. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X16302888. (acesso em junho de 2023).
KAY, Robin H. Evaluating strategies used to incorporate technology into preservice education: A review of the literature. Journal of Research on Technology in Education, v. 38, 2006.
ROSALEN, Marilena A. Souza, & Mazzilli, Sueli. Formação inicial de professores para usar a informática nas escolas. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (23). Recuperado de https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie estudos/article/view/261. (acesso em junho de 2023)
VICENTE, Renata Barbosa; ARAÚJO, Matheus Yuri Bezerra da Silva. Aplicativo digital: uma contribuição para o processo de ensino-aprendizagem. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 10, n. 2, p. 169–184, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.10.2.169-184. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16768. (acesso em junho de 2023).
XAVIER, Antônio Carlos. Identidade docente na era do letramento digital: aspectos técnicos, éticos e estéticos. In: HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2º, Anais... 2008, Recife. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/simposio2008/anais/Antonio-Carlos-Xavier.pdf.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CESARINI, P. Computers, technology and literacies. Journal of Literacy and Technology, v.4, 2004. Disponível em:
INSTEFJORD, Ellen. J.; MUNTHE, Elaine. Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 67, October 2017, Pages 37-45. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X16302888. (acesso em junho de 2023).
KAY, Robin H. Evaluating strategies used to incorporate technology into preservice education: A review of the literature. Journal of Research on Technology in Education, v. 38, 2006.
ROSALEN, Marilena A. Souza, & Mazzilli, Sueli. Formação inicial de professores para usar a informática nas escolas. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (23). Recuperado de https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie estudos/article/view/261. (acesso em junho de 2023)
VICENTE, Renata Barbosa; ARAÚJO, Matheus Yuri Bezerra da Silva. Aplicativo digital: uma contribuição para o processo de ensino-aprendizagem. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 10, n. 2, p. 169–184, 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.10.2.169-184. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16768. (acesso em junho de 2023).
XAVIER, Antônio Carlos. Identidade docente na era do letramento digital: aspectos técnicos, éticos e estéticos. In: HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 2º, Anais... 2008, Recife. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/simposio2008/anais/Antonio-Carlos-Xavier.pdf.
Published
2024-12-24
How to Cite
Lopes Gonçalves Mallmann, A. C., & Ferraz Serejo , L. (2024). O IMPACTO DOS APLICATIVOS DE ENSINO-APRENDIZAGEM DIGITAL NA EDUCAÇÃO. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 21(21). https://doi.org/10.35501/dissol.v21i21.1256
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.