Proposal for didactic material adapted in Libras and Braille for teaching chemical bonding:

a tool for classroom inclusion.

  • Tatiane de Assis Figueiredo Santos Universidade Federal de Viçosa
Keywords: Inclusive education, Chemical bonding, LIBRAS, Braille.

Abstract

This article presents the development and creation of didactic materials adapted to Brazilian Sign Language (LIBRAS) and Braille for teaching chemical bonding in the classroom. The main objective was to promote the inclusion of students with hearing and visual impairments in Chemistry classes, as well as to make the learning of this content more effective for all students. The materials, consisting of dynamics or games such as puzzles, were created based on a literature review on inclusive education and science teaching. The research results show that the appropriate resources enhanced the understanding of chemical concepts for all students, providing more meaningful and equitable learning. Therefore, the adapted didactic materials represent a valuable tool for school inclusion and can inspire the creation of other accessible pedagogical resources for various fields of knowledge.

References

ARANHA, M. S. F. A escola. In: SEESP/MEC (coord.). Educação inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2004.
BRAATHEN, P. C. Instrumentação para o Ensino de Química: É fazendo que se aprende. 1º. ed. Viçosa: CRQ/MG, 2016. 112 p.
BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência. LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015., 2015. Disponível em: http://www:planalto:gov:br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2015/lei/l13146:htm. Acesso em: 18 abr. 2023.
BRASIL. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal:mec:gov:br/arquivos/pdf/politicaeducespecial:pdf. Acesso em: 29/04/2023.
CANCIAN de C. B.; RAMOS de C. A. N. Estudo semiótico de imagens sobre Ligações Químicas em livros didáticos para o 1º ano do Ensino Médio. Educação Química en Punto de Vista, [S. l.], v. 03, n. 01, 2019. Disponível em: https: //revistas:unila:edu:br/eqpv/article/view/1621. Acesso em: 23 mai. 2023.
FERNANDES, L. S.; CAMPOS, A. F. Pesquisas em Periódicos Nacionais e Internacionais Sobre o Ensino-Aprendizagem de Ligação Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 153 – 171, 2013a. Disponível em: https://periodicos:ufmg:br/index:php/rbpec/article/view/4235. Acesso em: 23 mai.2023.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar:: o que é? por quê? Como fazer? 1º. ed. São Paulo: Moderna, 2003. 48 p. ISBN 85-16-03903-X. Disponível em:https://www:obbiotec:com:br/wp-content/uploads/2022/04/OBJ-livro-Inclusao-Escolar:pdf. Acesso em: 23. abr. 2023.
NEVES, R. Inclusão escolar de alunos com deficiência visual: uma metodologia com recursos multimodais para o ensino de química orgânica. 2019. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Química em Rede Nacional) — Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
OGASAWARA, W. H.; ASSAI, N. D. D. S.; DELAMUTA, B. H. Sequência didática: alimentação balanceada, nutrientes e ligações químicas! Como estão ligados? Ensino, Saúde e Ambiente, v. 14, n. 2, p. 765 – 783, 27 fev. 2022.
QUADROS, . L. de et al. As relações sociais que regulam a prática docente no ensino de Ligações Químicas. Educação Química en Punto de Vista, [S. l.], v. 1, n. 1, 2017. Disponível em: https://revistas:unila:edu:br/eqpv/article/view/888. Acesso em: 23 maio. 2023.
SANTOS, J. Uma revisão sistemática: ligação química no ensino médio sob a óptica da história da ciência. 2021. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Química em Rede Nacional) — Universidade Estadual Paulista, 2021.
SILVA, S. P. da; CAMPOS, A. F. O Ensino de ligação química por meio de situação-problema com estudantes do Ensino Médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 32 – 41, 2018. Disponível em: https://if:ufmt:br/eenci/artigos/Artigo_ID525/v13_n5_a2018:pdf. Acesso em: 09 mai. 2023
SILVA, V. M. da. A atuação do coordenador pedagógico na formação docente voltada à Educação Especial em escola profissional técnica. 2022. 123 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar) — Faculdade de Ciências e Letras – UNESP. Disponível em: https://agendapos:fclar:unesp:br/agenda-pos/educacao_escolar/5802:pdf. Acesso em: 26/04/2023.
TEZANI, T. C. R. A relação entre gestão escolar e educação inclusiva: o que dizem os documentos oficiais? Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 6, p. 41 – 61, 2009. ISSN 1519-9029. Disponível em: https://www:fclar:unesp:br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/edi6_artigothaistezani:pdf. Acesso em: 29/04/2023.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Educação Inclusiva: Recomendações de políticas de Educação inclusiva para Governos Estaduais e Federal. [S.l.], 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao:org:br/wordpress/wp-content/uploads/2022/08/educacao-ja- 2022-educacao-inclusiva:pdf. Acesso em: 24/04/2023.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Published
2024-12-24
How to Cite
de Assis Figueiredo Santos, T. (2024). Proposal for didactic material adapted in Libras and Braille for teaching chemical bonding:. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 21(21). https://doi.org/10.35501/dissol.v21i21.1240