Decolonial thinking at Coachella 2018

the discourse in Beyoncé's performance

Keywords: decoloniality, pop culture, music, Beyoncé, Beychella

Abstract

This article analyzes the discourse of singer Beyoncé in her performance at the at the 2018 Coachella Festival, turned into a Netflix documentary, in search of traces of decolonial thinking. From the Age of Discovery on, Modernity has developed, having coloniality as its constitutive element, consistent in the relations of exploitation and domination between Europe and colonized peoples. Coloniality led to the annihilation and silencing of diverse cultures, due to the imposition of Eurocentric standards. In opposition to the binomial Modernity-Coloniality, there is Decoloniality, a movement of resistance to the forms of exploitation perpetrated by the colonizers. Given this scenario, this paper presents the characteristics of coloniality, in the light of Enrique Dussel and Aníbal Quijano studies, and the rise of decolonial thinking, based on Luciana Ballestrin and Catherine Walsh. In this context, it associates decolonial thinking with interculturality, distinguishing it from multiculturalism. Then, this research analyzes the elements of the Beyoncé’s performance – outfits, setlist, choreography and interludes – in order to identify traces of decoloniality in her discourse. Thus, it concludes by the existence of decolonial thinking as the guiding thread of the show presented at the festival, as well as by the possibility of incorporating decolonial discourses in musical performances, as a form of resistance and call for change.

Author Biography

Arthur Emanuel Leal Abreu, Faculdade de Direito de Vitória - FDVVitória, ES - Brasil
Mestre em Direitos e Garantias Fundamentais, na Faculdade de Direito de Vitória (FDV). Especialista em Linguagem, Tecnologia e Ensino, pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (FALE/UFMG). Possui graduação em Direito e especialização em Compliance, Lei Anticorrupção e Controle da Administração Pública, pela FDV.

References

ABREU, Arthur Emanuel Leal; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Direito fundamental à educação de qualidade: a pedagogia dos multiletramentos e o pensamento decolonial diante das diferenças. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 42, p. 232-253, 2019. Disponível em: https://www.ojs.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/8842. Acesso em 01 fev. 2020. http://dx.doi.org/10.26694/les.v0i42.8842

ABREU, Arthur Emanuel Leal. O potencial da aprendizagem ubíqua em um projeto de educação intercultural. In: CONFERÊNCIA MUNDIAL DE COMBATE ÀS DESIGUALDADES ECONÔMICAS RACIAIS E ÉTNICAS, 5., 2018, Vitória. Anais […]. Vitória: Neab-Ufes, 2020. p. 554-558. Disponível em: https://www.academia.edu/43790674. Acesso em 01 out. 2020.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. We should all be feminists (áudio). In: BEYONCÉ. Coachella Valley Music and Arts Festival. 2018.

ALMEIDA, Ana Beatriz. Black is King: uma análise decolonial. SP-Arte, 04 ago. 2020. Disponível em: https://www.sp-arte.com/editorial/black-is-king-uma-analise-decolonial. Acesso em: 11 ago. 2021.

APES**T – The Carters, 2018. 1 vídeo (6min05s). Publicado pelo canal Beyoncé. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kbMqWXnpXcA. Acesso em 01 fev. 2020.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política. Brasília, n. 11, p. 89-117, Brasília, maio-ago. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n11/04.pdf. Acesso em 01 fev. 2020.

BEYONCÉ – Formation, 2016a. 1 vídeo (4min47s). Publicado pelo canal Beyoncé. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WDZJPJV__bQ. Acesso em 01 fev. 2020.

BEYONCÉ & Bruno Mars crash the Pepsi Super Bowl 50 Halftime Show, 2016b. 1 vídeo (4min37s). Publicado pelo canal NFL. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SDPITj1wlkg. Acesso em 01 fev. 2020.

BEYONCÉ. [Abertura do show no Coachella]. 15 abr. 2018a. Instagram: @beyonce. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BhlKttTlX-g. Acesso em 01 fev. 2020.

BEYONCÉ. [Compilação do show no Coachella]. 15 abr. 2018b. Instagram: @beyonce. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BhmQe-BlkYe. Acesso em 01 fev. 2020.

BEYONCÉ. Homecoming Scholars Award Program update. 23 abr. 2018c. Disponível em: https://beyonce.com/article/homecoming-scholars-award-2018-2019-update. Acesso em 01 fev. 2020.

BIÈVRE-PERRIN, Fabien. Ancient Egypt summoned to Coachella by Beyoncé: why Tutankhamun and Nefertiti? Antiquipop, 16 Apr. 2018. Disponível em: https://antiquipop.hypotheses.org/antiquipop-english/3693eng. Acesso em 01 fev. 2020.

CRENSHAW, Kimberle. demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989. Disponível em: http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8. Acesso em 01 fev. 2020.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 25-34. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624093038/5_Dussel.pdf. Acesso em 01 fev. 2020.

DUSSEL, Enrique. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Soc. estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 51-73, abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922016000100051&lng=en&nrm=iso. Acesso em 01 fev. 2020.

ENTREVISTA com a ativista e pesquisadora Catherine Walsh, 2018a. 1 vídeo (1min32s). Publicado pelo canal IV Colóquio Decolonialidade Bahia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=k66AztrWDAw. Acesso em 01 fev. 2020.

ENTREVISTA com a participante Andreia Oliveira, 2018b. 1 vídeo (1min36s). Publicado pelo canal IV Colóquio Decolonialidade Bahia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=42HpMSqeJ50. Acesso em 01 fev. 2020.

***FLAWLESS (feat. Chimamanda Ngozi Adichie). Intérprete: Beyoncé. In: BEYONCÉ. Intérprete: Beyoncé. [S.l.]: Parkwood Entertainment, 2013. 1 CD, faixa 11.

FORMATION. Intérprete: Beyoncé. In: LEMONADE. Intérprete: Beyoncé. [S.l.]: Parkwood Entertainment, 2016. 1 CD, faixa 12.

FRANCE, Lisa Respers. Why the Beyoncé controversy is bigger than you think. CNN, 24 Feb. 2016. Disponível em: https://edition.cnn.com/2016/02/23/entertainment/beyonce-controversy-feat/index.html. Acesso em 01 fev. 2020.

FREEDOM (feat. Kendrick Lamar). Intérprete: Beyoncé. In: LEMONADE. Intérprete: Beyoncé. [S.l.]: Parkwood Entertainment, 2016. 1 CD, faixa 10.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, mar. 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/pdf/697. Acesso em 01 fev. 2020.

HOMECOMING: a film by Beyoncé. Direção: Beyoncé Knowles-Carter e Ed Burke. Elenco: Beyoncé Knowles-Carter. Estados Unidos: Parkwood Entertainment, 2019. 137 min. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81013626. Acesso em 01 fev. 2020.

KROHLING, Aloísio. A busca da transdisciplinaridade nas ciências humanas. Revista de Direitos e Garantias Fundamentais. Vitória, n. 2, p. 193-212, 2009. Disponível em: http://sisbib.emnuvens.com.br/direitosegarantias/article/viewFile/47/44. Acesso em 01 fev. 2020. http://dx.doi.org/10.18759/rdgf.v0i2.47.

KROHLING, Aloísio. Multiculturalismo, interculturalidade e direitos humanos. In: KROHLING, Aloísio. Direitos humanos fundamentais: diálogo intercultural e democracia. São Paulo: Paulus, 2009. p. 97-127.

KROHLING, Aloísio. A ética da alteridade e da responsabilidade. Curitiba: Juruá, 2011.

LAWSON, Tina. [Receio sobre a cultura negra no Coachella]. 16 abr. 2018. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Bho-WDiBzpV. Acesso em 01 fev. 2020.

MALCOLM X. Who taught you to hate yourself? (áudio). In: BEYONCÉ. Coachella Valley Music and Arts Festival. 2018.

MIGNOLO, Walter. La opción de-colonial: desprendimiento y apertura. Tabula Rasa. Bogotá, n. 8, p. 243-281, ene.-jun. 2008.

MUSONI, Malcolm-Aime. An Oral History of Beyoncé's All-Female Band, Suga Mama. Elle, Apr. 13, 2017. Disponível em: https://www.elle.com/culture/music/a44485/oral-history-beyonce-all-female-band-suga-mama. Acesso em 01 fev. 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em 01 fev. 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do sul. Coimbra: Almedina, 2009, p. 73-117.

ROLLING STONE. Beyoncé e Jay-Z desafiam a arte ocidental em clipe de "Apeshit". 18 jun. 2018. Disponível em: http://rollingstone.uol.com.br/noticia/beyonce-e-jay-z-desafiam-arte-ocidental-em-clipe-de-apeshit. Acesso em 01 fev. 2020.

RUIZ, Michelle. Beyoncé’s Lemonade Has Now Inspired an Awesome College Class. Vogue, 29 Sep. 2016. Disponível em: https://www.vogue.com/article/beyonce-lemonade-texas-college-course. Acesso em: 01 fev. 2020.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Poderá o direito ser emancipatório?. Vitória: FDV; Florianópolis: Fundação Boiteux, 2007.

SCHMIDT, Samantha. ‘Lift Every Voice and Sing’: The story behind the ‘black national anthem’ that Beyoncé sang. The Washington Post, 16 Apr. 2018. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2018/04/16/lift-every-voice-and-sing-the-story-behind-the-black-national-anthem-that-beyonce-sang/?noredirect=on&utm_term=.4e04260a9df7. Acesso em 01 fev. 2020.

SHOW de Beyoncé no Coachella bate recordes no Twitter e no YouTube. Estadão, São Paulo, 18 abr. 2018. Disponível em: https://emais.estadao.com.br/noticias/gente,show-de-beyonce-no-coachella-bate-recordes-no-twitter-e-no-youtube,70002273883. Acesso em 01 fev. 2020.

SORRY. Intérprete: Beyoncé. In: LEMONADE. Intérprete: Beyoncé. [S.l.]: Parkwood Entertainment, 2016. 1 CD, faixa 4.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global. Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012. Disponível em: https://editora.unoesc.edu.br/index.php/visaoglobal/article/view/3412/1511. Acesso em 01 fev. 2020.
Published
2022-12-06
How to Cite
Abreu, A. E. L. (2022). Decolonial thinking at Coachella 2018. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (15). https://doi.org/10.35501/dissol.vi15.991