ONLINE VOICES: SLAM IN AND FROM VIRTUAL SPACE

  • Valéria de Cássia Silveira Schwuchow UFRGS

Abstract

Abstract: With the research, we propose to debate about the artistic and political manifestation of Slam, — poetry recitation competition — as a way of producing speeches so that we can think about the effects of meaning inscribed by the voice and the body in its constitution process. We bring to analysis the Slam, produced by women, with special attention to the poetry of Slammer Kimani, both circulated on the web and produced in the digital medium. Looking at Slams produced by and for women calls us to adopt the point of view of feminist studies for a debate around gendered, racialized and classist discourses. Allied to feminist studies, the discussion is based on the materialist theory of Discourse Analysis; the theoretical perspective considers the functioning of the overlapping between voice and body, submitted to language, history and memory, inscribing in Slam a meaning beyond, or in addition to, what is said/seen. In Slam manifested on the street, the bodies face each other and affect each other, differently, in the digital one, the body is molded on the screen; while the sound materiality, resonates occupying space with a memory, the sounds that soothe and awaken us, sharpening emotions and sensations; they erupt in the public, from the street, and in the private, from the homes, as cause and effect of/for the declamation.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. In.: Feminismos Plurais. Org. Djamila Ribeiro. São Paulo: Sueli Carneiro. Editora Pólen, 2019.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: Entre a transparência e a opacidade, um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, [1982] 2004.

BERTH, J. Empoderamento. Coleção feminismos plurais/coord. Sueli Carneiro. São Paulo: Pólen, 2019.

DUARTE, Mel. Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta; ilustrações Lela Brandão. Planeta do Brasil, São Paulo, 2019.

KIMBERLÉ, Williams Crenshaw, Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas 10, 2002.

KLIEN, Julia. Na poesia; In.: Buarque de Holanda, Heloisa. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 2ª edição, Companhia das Letras, São Paulo, 2018.

MADUREIRA, Sandra. A matéria fônica, os efeitos de sentido e os papéis do falante. D.E.L.T.A. Vol.12, nº 1, 1996.

PAVEAU, Marie-Anne. Uma Enunciação Sem Comunicação: As Tatuagens Escriturais. Revista Rua, Campinas, Nº 16 – Vol 1, 2010.

PÊCHEUX, Michael. Ler o arquivo hoje. In: Orlandi, E. [et al.]. (orgs) Gestos de leitura: da história no discurso. 2. ed. Campinas: Unicamp, [1982] 1997.

PÊCHEUX, Michael. Leitura e memória: Projeto de Pesquisa. In.: Análise de Discurso: Michel Pêcheux, textos selecionados. 3ª ed. Campinas, SP, Pontes, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental. 2005.

RIBEIRO, Djamila. Feminismo negro para um marco civilizatório. Revista Internacional de Direitos Humanos-SUR 24, V.13, N.14, 2016.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas – “O diabo na rua, no meio do redemoinho”. 22ª edição- São Paulo: Companhia das Letras. 2019.

SALLES, Atilio Catosso. Discurso e performance. Campinas, SP: Pontes editores, 2018.

SOUZA, Pedro. Os suprasegmentos como índices da Subjettvação na enunciação oral. Rev. ANPOLL, n. 9, p. 155-185, jul./dez. 2000. Disponível em https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/371. Acesso em 14/06/2019.

SOUZA, Pedro. Elementos para a escuta e análise do jogo da voz no simbólico. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.23, n.1, p.2221-237, jan./jun.2015. disponível em http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index, Acesso em 25/09/2019.

ZAMBRANO, Maria. Filosofía y poesía. Ediciones de la Universidad de Alcalá de Henares (Madrid). Primeira edición electrónica, 2012.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira, Suely Fenerich. São Paulo, Cosac Naify, 2
Published
2022-12-06
How to Cite
Silveira Schwuchow, V. de C. (2022). ONLINE VOICES: SLAM IN AND FROM VIRTUAL SPACE. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (15). https://doi.org/10.35501/dissol.vi15.955