THE WOMAN WHO SINGS:

REFLECTIONS ABOUT THE MATERNAL LANGUAGE FROM THE MOVIE INCENDIES

  • Luan Alex de Mattos UFFS
Keywords: Mother tongue, Discourse Analysis, Psychoanalysis, Cinema

Abstract

"Incendies"  is a 2011 Canadian film produced by the director Denis Villeneuve. After their mother's death, the twins Jeanne and Simon are placed by her - for her speech, for her language that still echoes - in certain positions. They are demanded to assume certain positions in relation to the Other. We take this work as a starting point to develop some reflections about the mother language - a relatively unstable and polysemic notion/concept. Writing from an interlocution between French Discourse Analysis and Psychoanalysis, we seek to answer the following provocation: How does the mother language cross the subjects and collaborate in the construction of subjectivities? More than a research problem, this is a concern that presents itself to us. To answer this question, we have as a general objective to discuss the concept - or notion - of mother language from « Incendies ». As a specific objective, we seek to analyze a possible approximation between mother language and speech - within this filmic work. Based on the literature consulted for the development of this text, we were able to consider at the end of its writing, that the mother tongue affects the subject in an extremely potent way, in a way that other languages ​​do not necessarily do, since this language called mother language, due to the proximity to the mother, brings marks of this singular relationship that never fail to affect the subject. Keywords: Mother language; Cinema; Speech; Psychoanalysis.

References

ALTENHOFEN, Cléo Vilson. O conceito de língua materna e suas implicações para o bilingüismo (em alemão e português). In: Martius-Staden-Jahrbuch, São Paulo, n. 49, p. 141- 161, 2002.
DECROSSE, Anne. Um mito histórico, a língua materna. In: VERMES, G.; BOUTET, J. (Orgs.) Multilingüismo. São Paulo: Editora Unicamp, 1989.
DERRIDA, Jacques. Le monolinguisme de l’autre. Paris, França. Galilée,1996.
DUNKER, Christian Ingo Lenz; PAULON, Clarice Pimentel; MÍLAN-RAMOS, José Guillermo. Análise Psicanalítica de Discursos: Perspectivas Lacanianas. São Paulo. 2. Ed. Estação das Letras e Cores, 2017. 320 p.
FOUCAULT, Michel (1971) A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 5. Ed. 2014. 79 p.
KHATIBI, Abdelkebir. Amour bilingue. Casablanca: Fata Morgana. 1983
LACAN, Jacques. (1957-1958). O Seminário, livro 5: as formações do inconsciente. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1999.
______. (1973) O Seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.
______. (1968-1969) O Seminário, livro 16: de um Outro ao outro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
______. (1969) Produção dos quatro discursos. p. 9 – 24. In: ______. O seminário, livro 17: O avesso da Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
MILNER, J. C. O amor da língua. Campinas, SP. Editora Unicamp. 2016
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: Princípios & procedimentos. 8. Ed. Campinas, SP. Pontes, 2015.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Linguagem: o santo Graal da linguística. In: SIGNORINI, Inês (Ed.). Situar a lingua[gem]. Sao Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 15–38.
REVUZ, Christine. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, Inês (Org.) Linguagem e identidade: Elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP. Fapesp, 2001. p. 213 – p. 230.
SIGNORINI, Inês. A questão da língua legítima na sociedade democrática. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo Da (Ed.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 169-190.
Published
2022-06-21
How to Cite
de Mattos, L. A. (2022). THE WOMAN WHO SINGS: . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (14). https://doi.org/10.35501/dissol.vi14.897