SENSES OF PLAY AND THE PLAYING BODY: NA DISCURSIVE ANALYSIS OF THE DOCUMENTARY “TARJA BRANCA”

  • Aline Fernandes de Azevedo Bocchi Programa de Mestrado Linguística da Universidade de Franca
  • Rita Gabriela Moreira Gomes Unifran

Abstract

This research of cientific initiation has as subject the speeches about childhood, jokes and playing pranks. In it, its propose to explore the constitutive meanings for playing and the playing body, starting at examining video clip parts of the documentary “Tarja Branca” directed by Cacau Rhoden and released in Brazil in 2014, appointing questions of the relationship between practices medicalization and consumption in contemporary society and its consequential depreciation of playful experiences and about play, observing how constituted are the senses and what means to each subjects and their respective bodies. As theoretical-analytical elements, worked about Discourse Analysis practiced in Brazil around the name of Michel Pêcheux and his group. It started from the presuppositions that we build our methodological procedures: started from the materiality of the documentary, whose structure articulates image, sound and word, looking for traces of the subject positions inscribed in it and of the memory trajects that constitues meanings about playing and the playing body. Those analysis allow us to idetify and understand ideological positions of critics and shocks of medication of body and productibility thats income and shows to our society contemporary. In the material conditions of childhood experience today, there is an injunction to the development of habilities for the world of jobs and consumption, which demand the training of the child's body and the normalization of his behaviour. In response to these ideological demands, the video documentary supports a discursive process in favor of the recovery and valorization of the playful, constituting a discourse of resistance.

Author Biography

Aline Fernandes de Azevedo Bocchi, Programa de Mestrado Linguística da Universidade de Franca
Bacharelado em Comunicação Social (Jornalismo) pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001). Mestrado em Ciências da Comunicação pela USP - Universidade de São Paulo (2006), com apoio Capes. Doutorado em Linguística pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (2013). Pós-Doutorado pela mesma instituição com estágio na Université Paris 13, apoio Capes PNPD e bolsa Capes de Estágio no Exterior (2015). Possui experiência nas áreas de Linguística e Comunicação, com ênfase em Análise de Discurso, atuando principalmente com os seguintes temas: Análise de discurso, discursividades do corpo, teorias linguísticas, feminismos, discursos sobre parto e maternidade, testemunho e psicanálise. Atuou como docente em cursos de graduação e pós-graduação. Foi orientadora Educacional Online do Curso de Especialização em Língua Portuguesa REDEFOR-Unicamp (2010-2012), docente do curso online de Pós-graduação Lato Sensu em Metodologias de Ensino de Língua Portuguesa na Universidade Gama Filho e do curso de Bacharelado em Design Digital na UNIARA (2013). Atualmente é pesquisadora colaboradora (PNPD) no Programa de Mestrado Linguística da Universidade de Franca. Membro do Projeto de Pesquisa Mulheres em Discurso. Lugares de enunciação e processos de subjetivação, financiado pelo CNPq, processo 487140/2013-3.

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Published
2020-11-12
How to Cite
Bocchi, A. F. de A., & Moreira Gomes, R. G. (2020). SENSES OF PLAY AND THE PLAYING BODY: NA DISCURSIVE ANALYSIS OF THE DOCUMENTARY “TARJA BRANCA”. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (11), 128-150. https://doi.org/10.35501/dissol.vi11.875