The Representation of women in television series
Keywords:
Women, Midia, Gender inequality, TV Shows
Abstract
Television series have great popularity among men and women, triggering debates about various topics, such as gender relations. The way female characters are represented in television series can influence women’s lives by reproducing social roles performed in society, reinforcing e maintaining gender inequality. To reflect on this subject, a qualitative research was carried out to comprehend the way women are represented in television series and how viewers perceive such characters. The results showed that people perceive gender inequality in a more explicit way in older series. Women prefer independente and empowered female characters and would like to see more women as main characters and in leadership positions. Men, however, prefer characters with strong ideals, and wold like the female characters to have these traits, which are not common to women on television. The midia, as a form of symbolic power, has great influence on society through the messages produced and transmitted by it, so it is important to pay attention to what is being reproduced on television, because it is certainly something that contributes to the construction of subjectivities and will mediate human relations, such as gender relations.References
ALEXANDRE, Marcos. O papel da mídia na difusão das representações sociais. Comum, 6. 17. 111-125. 2001. Disponível em . Acesso em 21 jun. 2018.
EAGLY, Alice H.; STEFFEN, Valerie J. Gender Stereotypes stem from the distribution of women and men into social roles. Journal of Personality and Social Psychology, 46. 4. 735-754. 1984. Disponível em . Acesso em 18 jun. 2018.
GAMA, Adriana Ferreira; SANTOS, Aline Renée Benigno dos; FOFONCA, Eduardo. Teoria das representações sociais: uma análise crítica da comunicação de massa e da mídia. Revista eletrônica Temática, 10. 2010. Disponível em Acesso em 15 jul. 2018.
GLASCOCK, Jack. Gender Roles on Prime-Time Network Television: Demographics and Behaviors, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 45. 4. 656-669. 2001. Disponível em Acesso em 03 abr. 2018.
KANNENGIEßER, Sigrid; KUBITSCHKO, Sebastian. Acting on media: influencing, shaping and (re)configuring the fabric of everyday life. Media and Communication, 5. 3. 1-4. 2017. Disponível em Acesso em 21 jun. 2018.
LAUZEN, Martha M.; DOZIER, David M.; HORAN, Nora. Constructing gender stereotypes through social roles in prime-time television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52. 2. 200-214. 2008. Disponível em Acesso em 28 mar. 2018.
LAUZEN, Martha M. Boxed in 2017-18: women on screen and behind the scenes in television. Centro para o Estudo das Mulheres na Televisão e Cinema. San Diego. 2018. Acesso em 15 out. 2018.
MACHADO, Arlindo. Pode-se falar em gêneros na televisão?. Revista Famecos.6. 10.142-158. 1999. Disponível em Acesso em 20 jun. 2018.
MAHEIRIE, Kátia. Constituição do sujeito, subjetividade e identidade. Interações. 7. 13. 31-44. 2002. Disponível em Acesso em 07 jun. 2018.
MAIA, Aline Silva Correa. Telenovela projeção, identidade e identificação na modernidade líquida. E-Compós. 9. 2-14.2007. Disponível em Acesso em 18 abr. 2018.
MURNER, Sarah K.; GREENFIELD, Claire; YOUNGER, Abigail; BOYD, Hope. Boys act and girls appear: a contente analysis of gender stereotypes associated with characters in children’s popular culture. Sex roles: a jornal of research, 74. 78-91. 2015. Disponível em Acesso em 13 mai. 2018.
PINHEIRO, Cristiano Max Pereira; BARTH, Mauricio; NUNES, Raona. Televisão e serialidade: formatos, distribuição e consumo. Cadernos de comunicação. 20. 22.2-19. 2016. Disponível em. Acesso em 02 jun. 2018.
PRESS, Andrea L. Womem watching television: gender, class, and generation in the american television experience. Philadelphia. University of Pennsylvania Press. 1991.
SILVA, Ana Claudia Neves da; PASSOS, Lucas da Silva Falcão; FREITAS, Ricardo Oliveira de. A representatividade feminina em séries: uma breve análise sobre a personagem Miranda Bailey de Grey’s Anatomy. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Joinville. 41. 2018. Disponível em Acesso em 20 nov. 2018.
SILVA, Flávia Gonçalves da. Subjetividade, individualidade, personalidade e identidade: concepções a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia da Educação. 28. 169-195. 2009. Disponível em Acesso em 15 mar. 2018.
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia. São Paulo. 14. 27. 241-252. 2014. Disponível em Acesso em 17 abr. 2018.
SPANGLER, Lynn C. Television women from Lucy to Friends: fifty years of sitsoms and feminism. Westport. Praeger. 2003.
SPINK, Mary Jane Paris. O conceito de representação social na abordagem psicossocial. Cadernos de Saúde Pública. 9. 3. 300-308. 1993. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300017 Acesso em 17 ago. 2018.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 5ª ed. Petrópolis. Vozes. 1998.
EAGLY, Alice H.; STEFFEN, Valerie J. Gender Stereotypes stem from the distribution of women and men into social roles. Journal of Personality and Social Psychology, 46. 4. 735-754. 1984. Disponível em
GAMA, Adriana Ferreira; SANTOS, Aline Renée Benigno dos; FOFONCA, Eduardo. Teoria das representações sociais: uma análise crítica da comunicação de massa e da mídia. Revista eletrônica Temática, 10. 2010. Disponível em
GLASCOCK, Jack. Gender Roles on Prime-Time Network Television: Demographics and Behaviors, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 45. 4. 656-669. 2001. Disponível em
KANNENGIEßER, Sigrid; KUBITSCHKO, Sebastian. Acting on media: influencing, shaping and (re)configuring the fabric of everyday life. Media and Communication, 5. 3. 1-4. 2017. Disponível em
LAUZEN, Martha M.; DOZIER, David M.; HORAN, Nora. Constructing gender stereotypes through social roles in prime-time television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52. 2. 200-214. 2008. Disponível em
LAUZEN, Martha M. Boxed in 2017-18: women on screen and behind the scenes in television. Centro para o Estudo das Mulheres na Televisão e Cinema. San Diego. 2018.
MACHADO, Arlindo. Pode-se falar em gêneros na televisão?. Revista Famecos.6. 10.142-158. 1999. Disponível em
MAHEIRIE, Kátia. Constituição do sujeito, subjetividade e identidade. Interações. 7. 13. 31-44. 2002. Disponível em
MAIA, Aline Silva Correa. Telenovela projeção, identidade e identificação na modernidade líquida. E-Compós. 9. 2-14.2007. Disponível em
MURNER, Sarah K.; GREENFIELD, Claire; YOUNGER, Abigail; BOYD, Hope. Boys act and girls appear: a contente analysis of gender stereotypes associated with characters in children’s popular culture. Sex roles: a jornal of research, 74. 78-91. 2015. Disponível em
PINHEIRO, Cristiano Max Pereira; BARTH, Mauricio; NUNES, Raona. Televisão e serialidade: formatos, distribuição e consumo. Cadernos de comunicação. 20. 22.2-19. 2016. Disponível em
PRESS, Andrea L. Womem watching television: gender, class, and generation in the american television experience. Philadelphia. University of Pennsylvania Press. 1991.
SILVA, Ana Claudia Neves da; PASSOS, Lucas da Silva Falcão; FREITAS, Ricardo Oliveira de. A representatividade feminina em séries: uma breve análise sobre a personagem Miranda Bailey de Grey’s Anatomy. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Joinville. 41. 2018. Disponível em
SILVA, Flávia Gonçalves da. Subjetividade, individualidade, personalidade e identidade: concepções a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia da Educação. 28. 169-195. 2009. Disponível em
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia. São Paulo. 14. 27. 241-252. 2014. Disponível em
SPANGLER, Lynn C. Television women from Lucy to Friends: fifty years of sitsoms and feminism. Westport. Praeger. 2003.
SPINK, Mary Jane Paris. O conceito de representação social na abordagem psicossocial. Cadernos de Saúde Pública. 9. 3. 300-308. 1993. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300017 Acesso em 17 ago. 2018.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 5ª ed. Petrópolis. Vozes. 1998.
Published
2020-11-12
How to Cite
Almeida, T., & Claudiano Quina Pereira, C. (2020). The Representation of women in television series. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (11), 17-36. https://doi.org/10.35501/dissol.vi11.734
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.