Constitutive discourses of teaching activity

reflections about the relationships between teacher and student in educational institutions

  • Érica de Sousa Wanzerlei Universidade Federal do Pará
  • Fátima Cristina da Costa Pessoa
Keywords: Scene of enunciation, Dramatic use of self, Teaching identity

Abstract

This study analyzes the positioning of teachers in their relationships with students in educational institutions, using an ergodiscursive approach. Based on the M4015GB and F5015GB interviews, it investigates how teachers (re)produce meanings in their teaching practices, considering their responsibilities, expectations, and behaviors. The analysis is grounded in Maingueneau’s (1997) theory of the scene of enunciation and Schwartz and Durrive’s (2010) concepts of body-self and dramatics of the uses of self, aiming to understand the decisions teachers make and the socio-historical and ideological dimensions that shape their educational work.

References

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Tradução: Freda Indursky. 3 Ed. Campinas, SP: Pontes: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.
MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015.
POSSENTI, S. Os limites do discurso. Curitiba: Criar Edições, 2009.
SCHWARTZ, Y.; DURRIVE, L. (Orgs.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. Coord. da tradução e revisão técnica: Jussara Brito e Milton Athayde. 2. Ed. Niterói: EdUFF, 2010.
WANZERLEI, E. S; PESSOA, F. C. Dramáticas dos usos de si na docência: considerações sobre a centralidade da/do docente nas instituições de ensino. v. 03. n. 18. RELAEC, Nov./Dez. de 2022.
Published
2025-06-12
How to Cite
de Sousa Wanzerlei, Érica, & da Costa Pessoa, F. C. (2025). Constitutive discourses of teaching activity. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 23(23), 51-66. https://doi.org/10.35501/dissol.v23i23.1268