A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO POPULAR NA FORMAÇÃO CONTÍNUA DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)

  • Ricardo Magno dos Anjos Univas
  • Juliana Marcondes Bussolotti Univas

Abstract

Abstract: This article explores the importance of popular education (EP) in the continuous training of teachers working in the Youth and Adult Education (EJA) modality. For the investigation, a qualitative bibliographic study was developed, which analyzed EP, its principles, its implementation at the heart of pedagogical practice and its approach in the process of teacher improvement. As a result, it was concluded that EP and its principles were and continue to be of great relevance for EJA educators, and through the process of continuous training of educators, emphasis should be placed on promoting the development of emancipation and critical awareness of teachers and their students.

References

ALMEIDA, N. R. O.; FONTENELE, I. S.; FREITAS, A. C. S.. Paulo Freire e a educação de jovens e adultos (EJA). Ensino em perspectivas, v. 2, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/download/6
151/5164/24502&ved=2ahUKEwjBlNGStdKHAxWpqpUCHRpBKfAQFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw0lTG0xTRJfzDlwsycpu4IJ. Acesso em: 28 jun. 2024.

CARRILLO, Alfonso Torres. Educação Popular: trajetória e atualidade. / Alfonso Torres Carrillo. 1. ed. – Porto Alegre: Livrologia, 2024.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12.ª ed. Trad. de Moacir Gadotti & Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1979.

FREIRE. Paulo. A Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: “Paz e Terra”, 1996.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, João. Que fazer: Teoria e prática em educação popular. 4 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

FREITAS, M. de F. Q. de. Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana. Educ. ver. [Inter-net]. 2007; (29):47–62. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Tzz3j6wkgKSmHVC7JMHpsNG/#. Acesso em: 02 de jul. 2024.

GERHARDT, M. C.; FRANTZ, W. Educação popular e movimentos sociais: possibilidades de relações democráticas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 92–104, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n12019-46367. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46367. Acesso em: 1 ago. 2024.
LIBÂNEO, J.C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5.ed. revista e
ampliada. Goiânia: MF Livros, 2008.

LIMA, Francisca das Chagas Silva; MOURA, Maria da Glória Carvalho. A formação continuada de professores como instrumento de ressignificação da prática pedagógica. linguagens, educação e sociedade, v. 1, p. 242-258, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/8242. Acesso em: 01 jul. 2024.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Vida e trabalho – Articulação e formação contínua e o desenvolvimento profissional de professores. In: ALMEIDA, Maria Isabel. Programa Salto para o Futuro. Formação Contínua de professores. Boletim v.13. ago. 2005.

MESQUITA, A. G. L. S.. A importância da formação continuada: O aprimoramento profissional frente aos desafios do século XXI. Research, society and development, v. 10, p. e22310917992, 2, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/17992/16079/225713. Acesso em: 01 ago. 2024.

MOREIRA, Carlos Eduardo. Formação continuada de professores: entre o improviso e a profissionalização. Florianópolis: Insular, 2002.

NÓVOA, A. A imprensa de educação e ensino: concepções e organização do repertório português. In: CATANI, Denise B.; BASTOS, Maria Helena C. Educação em revista: imprensa periódica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras Editora, 2002.

OLIVEIRA, Adriana Bastos. O lugar da Educação Popular na formação continuada de professores da EJA: a construção de novos possíveis no chão da escola pública. 2018. 225 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15308?locale=pt_BR. Acesso em: 20 jul. 2024.

PIVESSO, L. P.; SOARES, M. S.; BARBOSA, A. D. A ressignificação afetiva da educação: um debate inclusivo das práticas formadoras dos educadores(as) para a construção de um espaço educacional popular. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (SIPPEDES),II., 2016, Franca. Anais Eletrônicos […] Franca: Unesp, 2016. Disponível em: https://www.franca.unesp.br/Home/Pos-graduacao/planejamentoeanalised
epoliticaspublicas/iisippedes2016/aldovano.pdf. Acesso em: 01 jun. 2024.

PUIGGRÓS, A.. Historia y prospectiva de la Educación Popular Latinoamericana. In: M. GADOTTI; C.A. TORRES (orgs.), Educação Popular – Utopia latino Americana. São Paulo, Cortez Editora, p. 13-22, 1994.

REICHARDT, M; SILVA, C. A importância da educação de jovens e adultos (EJA). Caderno Intersaberes - v. 9, n. 23 – 2020. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/1666. Acesso em: 31 jul. 2024.

SANTOS, M. L. L. (2003). Educação de jovens e adultos: marcas da violência na produção poética. Passo Fundo: UPF.

SIQUEIRA, L. R.; EVARISTO, A. L. G. de ; FONTELES FILHO, J. M. . Contribuições da Educação Popular na Formação de Professores. In: VIII Congresso Nacional de Educação, 2022, Maceió. Anais VIII CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRA
BALHO_EV174_MD1_ID11492_TB1107_20062022171004.pdf. Acesso em: 15 jul. 2024.

WENGZYNSKI, D. C; TOZETTO, S. S. A formação continuada face as suas contribuições para a docência. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL. 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2107/513. Acesso em: 30 de jun. 2024.

ZAMBEL, L.; LASTÓRIA, L. A. N. Educação e emancipação em T. W. Adorno: contribuições para a formação de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 4, p. 2205–2218, 2016. DOI: 10.21723/riaee.v11.n4.8794. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8794. Acesso em: 30 jun. 2024.
Published
2024-12-24
How to Cite
dos Anjos, R. M., & Bussolotti, J. M. (2024). A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO POPULAR NA FORMAÇÃO CONTÍNUA DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA). Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 22(22). https://doi.org/10.35501/dissol.v22i22.1247