OS JESUÍTAS E A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO INDÍGENA NO BRASIL COLONIAL

  • Douglas Rubens Nogueira Universidade do Vale do Sapucaí
  • Rodrigo Rios Faria de Oliveira Universidade do vale do sapucaí

Abstract

During the colonial period, Brazil experienced social immersion along with multicultural contributions. Despite being marginalized and subjected to a life of slavery, there was a large presence of original and enslaved African peoples, coming from different parts of Africa and brought to the Colony with the aim of working in the extraction of Pau-Brasil wood and in sugarcane mills. -of sugar. In addition to the original population and captives, the colony received, in addition to the Portuguese themselves, other European immigrants in smaller numbers. This union of different people, with different cultures, beliefs and faith ended up influencing the way the members of the colony acted and thought. This research had as its main objective the study of Jesuit education in Colonial Brazil and its organizational structure. The research used the methods of bibliographic analysis and historical tracking of educational processes, from which the following investigation techniques were derived: literature review and document analysis. This text is part of the master's thesis approved at PPGEduCS-UNIVÁS.

Author Biography

Rodrigo Rios Faria de Oliveira, Universidade do vale do sapucaí
Doutor em Ciências da Linguagem 

References

ANÔNIMO. Algumas coisas que da província do Brasil se propõe ao P. Geral neste ano de 1579 e respostas a elas. 1579. ASRI, Bras.2, ----------------Fundação dos Colegios e Residencias do Brasil 1598.
ARANHA, M. L. A. História da educação. 2. ed. ver. e atual. São Paulo: Moderna, 1996.
CALHÁU, S. Existe mesmo uma educação para o povo? In: ______; COSTA, Renato Pontes. “... e uma educação pra o povo, tem?”. Rio de Janeiro: Caetés, 2010.
COSTA, O. SALVIANO, L. A pesquisa em história da educação: uma revisão de literatura. do Tempo Presente, São Cristóvão - SE, v. 09, n. 01, jan./jun. 2018
FAUSTO, B. História do Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo –EDUSP, 2002.
LACOUTURE, J. Os jesuítas. Porto Alegre: L&PM Editores, 1994.
LEITE, S. História da Companhia de Jesus no Brasil Lisboa: Livraria Portugália; Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1938a, t. I. 610 p. _____. História da Companhia de Jesus no Brasil Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro; Lisboa: Livraria Portugália; 1945.
LUZURIAGA, L. História da educação e da Pedagogia. 16. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1985.
OLIVEIRA, I. C. A EDUCAÇÃO INDÍGENA BRASILEIRA. Revista Temporis(ação), volume 22, número 01, 2022.
RAYMUNDO, G. M. C. Os princípios da modernidade nas práticas educativas dos jesuítas. 1998. 143 p. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Maringá
RODRIGUES, F. História da Companhia de Jesus na Assistência de Portugal. Porto: Apostolado da Imprensa, 1931.
ROSÁRIO, M. H. A, Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 61, mar 2015.
SAVIANI, D. História da educação. In: ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação. 2. ed. ver. e atual. São Paulo: Moderna, 1996.
TEIXEIRA SOARES, Á. O Marquês de Pombal. Brasília: Editora da UnB, 1961.
Published
2024-06-11
How to Cite
Rubens Nogueira, D., & Rios Faria de Oliveira, R. (2024). OS JESUÍTAS E A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO INDÍGENA NO BRASIL COLONIAL. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1174