CONSCIENTIZAÇÃO DO AUTISMO NO CONTEXTO DIGITAL DAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA

  • Lucas Souza Santos FEEVALE
  • Marcelo Barbosa Magalhães
  • Aline Silva de Bona
  • Pâmela Cristina Alexandre Pschichholz
  • Viviane Cristina de Mattos Battistello

Abstract

The United Nations (UN) created World Autism Awareness Day in 2007, celebrated on April 2. The established date is justified by the dissemination of information to the population, in order to reduce discrimination and prejudice against people with autism, also called Autism Spectrum Disorder (ASD). From this perspective, with the aim of creating a more inclusive society, the municipal education department of a city in the mountains of Rio Grande do Sul proposed such a transversal theme during the COVID-19 pandemic period. That said, the general objective of this article is to present an experience report, in which remote activities were developed for students in classes from the 6th to the 9th of elementary school at a municipal school. Therefore, during the month of April 2021, students participated in conversations and dynamics, using technological resources, to learn more about the characteristics and curiosities about autism, as well as possibilities for inclusive body practices in physical education classes. This project had as its final product media activities, with words about the concepts presented, resulting in personalized word clouds in the format of numbers representing their respective classes, using the website wordclouds.com. It was found that the words that had the highest frequency of repetition in the final years were: difference, respect (in three different classes/years), hope, physical exercise, equality and include. However, it is concluded that it is necessary to provide more spaces for reflection on inclusion, in order to reduce discrimination and prejudice.

Author Biographies

Marcelo Barbosa Magalhães
Mestrando em Informática na Educação - IFRS - Câmpus POA, Analista e Desenvolvedor de Sistemas - UNIASSELVI. Professor de Informática - Instituto Estadual Riachuelo / Capão da Canoa/RS. E-mail: magmarcelo@gmail.com. Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/0792669960093657.
Aline Silva de Bona
Pós Doutora em Psicologia e Desenvolvimento - USP, Doutora em Informática na Educação - UFRGS. Professora de Matemática IFRS / Câmpus Osório, E-mail: aline.bona@osorio.ifrs.edu.br. Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/0264896077247150.
Pâmela Cristina Alexandre Pschichholz
Mestra em Diversidade Cultural e Inclusão Social - FEEVALE. Neuropsicopedagoga e Psicopedagoga. E-mail: pamelapschichholz@gmail.com. Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/9306664001619469.
Viviane Cristina de Mattos Battistello
Doutora em Diversidade Cultural e Inclusão Social- FEEVALE. Mestra em Letras- FEEVALE. Psicopedagoga e Pesquisadora voluntária na FEEVALE. E-mail: vivimattos@feevale.br. Link do lattes: http://lattes.cnpq.br/7092425630076810.

References

AGUIAR, J. S.; DUARTE, E. Educação Inclusiva: Um Estudo Na Área Da Educação Física. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, Mai.-Ago., v.11, n.2, p.223-240, 2005.

ALONSO, K. M. Cultura digital e formação: entre um devir e realidades pungentes. Formação de educadores na cultura digital: a construção coletiva de uma proposta [recurso eletrônico] / organizadores Roseli Zen Cerny … [et al.]. - 1. ed. - Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.

APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth Edition. DSM-5-TR. Washington: American Psychiatric Publishing, 2022.

BETTI, M. Educação Física E Cultura Corporal De Movimento: Uma Perspectiva Fenomenológica E Semiótica. R. da Educação Física/UEM Maringá, v. 18, n. 2, p. 207-217, 2. sem. 2007.

BUCKINGHAM, D. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educ. Real., v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

CDC- Centro de Controle e Prevenção de Doenças, GA, 2023. Disponível em: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/ss/ss7011a1.htm Acesso em 20 de abril, 2023.

DAOLIO, J. Em Busca da Pluralidade Cultural. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 2, 40-42, 1996.

DARIDO, S. C. Os Conteúdos da Educação Física Escolar: Influências, Tendências, Dificuldades e Possibilidades. Perspectivas em Educação Física Escolar, Niterói, v.2, n.1, p. 05- 25, 2001.

DE JESUS, A. M.; PINTO DE ALMEIDA, M. DE L.; ALEX ROST, F. Inserção Das Tecnologias Na Educação Contemporânea. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 17, 14 jul. 2023.

DOS SANTOS, C. P. Políticas Públicas De Inclusão Digital: Estado e Escola. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 3, 1 maio 2016.

DUARTE, J. M.; DE SOUSA FILHO, A. C.; GIRÃO, M. V. Nuvens de palavras auxiliando no aprendizado de Fisiologia Humana: relato de experiência. Revista de Educación en Biología, 26 (2), 24-38. 2023.

GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar da EFE II. In: Cadernos de Formação RBCE, 2010.

GONZÁLEZ, F. J; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar da EFE I. In: Cadernos de Formação RBCE, 2009.

HOFFMANN, D.; FAGUNDES, L.C. Cultura Digital na Escola ou a Escola na Cultura Digital? In: Renote: Revista de Novas Tecnologias na Educação.UFRGS: Porto Alegre, v.6, n.1, jul, 2008.

MARCHESAN, A. Sobre Deficiência E Algumas Possibilidades De Sentidos. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 6, 22 dez. 2017.

MARTINS, L. T.; VENDITTI JUNIOR, R.; TERTULIANO, I. W.; BRUM, A. N.; LIMA, M. E.; ROCHA, T. C. A. Inclusão de pessoas com deficiência na educação física escolar: um desafio possível ou utopia?. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 185–192, 2019.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso. 2018. Recuperado de http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/1 2/metodologias_moran1.pdf

PAGLIARINI, D. S.; SEPEL, L. M. N. Uso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do Reino Fungi no Ensino Médio. REnCiMa, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 1-23, jul./set. 2022.

PEREIRA, B. F. A Educação Em Tempos Virtuais. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 1, 24 out. 2014.

PIRES, G. L.; SILVEIRA, J.; MIRANDA, L. V. T.; FERRARI, R. D.; CRUZ JUNIOR, G.; QUARANTA, A. M.; PERSKE, C. Educação (Física) na cultura digital: memória da produção de um curso na modalidade EaD. Formação de educadores na cultura digital: a construção coletiva de uma proposta [recurso eletrônico] / organizadores Roseli Zen Cerny[et al.]. - 1. ed. - Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.

SALLES, A. C. Resenha de "Narrativa transmídia e Educação: panorama e perspectivas”. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade e Linguagem, n. 1, 24 out. 2014.

SILVEIRA, J.; PIRES, G. De L. Escola, docência, formação e mídia-educação (física): reflexões a partir da cultura digital. In: SHIGUNOV NETO, A.; FORTUNATO, A. (Orgs.). O profissional de Educação Física e suas atividades: olhares multidisciplinares. São Paulo: Edições Hipótese, p.91-109. 2016.

THOMPSON, J. B. A Mídia e a Modernidade: uma teoria social da mídia. Trad. Wagner de Oliveira Brandão. 9. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VIEIRA, P. L. Formação docente e tecnologias digitais: estudo de caso da pedagogia da UNIFESP sob enfoque dialógico. 256p. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Paulo, 2017.
Published
2024-06-11
How to Cite
Souza Santos, L., Barbosa Magalhães, M., Silva de Bona, A., Alexandre Pschichholz, P. C., & de Mattos Battistello, V. C. (2024). CONSCIENTIZAÇÃO DO AUTISMO NO CONTEXTO DIGITAL DAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1169