challenges of multicultural education in the modernity of war
Keywords:
Multicultural education; Armed conflicts; Social inclusion; Teacher training
Abstract
References
ABDULKADER, Maram. The forgotten war: Yemen and human security. Journal of Global Faultlines, v. 10, n. 1, 25 maio 2023. Disponível em: https://scienceopen.com/hosted-document?doi=10.13169/jglobfaul.10.1.0043. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 2397-7825. DOI: 10.13169/jglobfaul.10.1.0043.
AJLABS, Al-Jazeera. Israel-Gaza war in maps and charts: Live tracker. Al-Jazeera, Doha, Qatar, 2024. Disponível em: https://www.aljazeera.com/news/longform/2023/10/9/israel-hamas-war-in-maps-and-charts-live-tracker. Acesso em: 24 mar. 2024.
APPADURAI, Arjun. Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis, Minnesota, USA: University of Minnesota Press, 1996. ISBN: 978-0816627936
BARNES, Douglas. From communication to curriculum. Bristol, United Kingdom: Penguin Education, 1976. ISBN: 978-0140803822
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo - SP, Brasil: Zahar, 2021. ISBN: 978-6559790005
BETANCOURT, Theresa S. et al. We left one war and came to another: Resource loss, acculturative stress, and caregiver–child relationships in Somali refugee families. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, v. 21, n. 1, p. 114–125, 2015. Disponível em: https://doi.apa.org/doi/10.1037/a0037538. Acesso em: 3 mar. 2024. ISSN: 1939-0106. DOI: 10.1037/a0037538.
BRASIL. Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Presidência da República, Publicação em: 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei n.o 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. D.O. DE 10/01/2003, P. 1, Brasilia, DF, Poder Executivo, Publicação em: 09 jan. 2003.
BRASIL. Lei n.o 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. D.O.U. DE 11/03/2008, P. 1, Brasilia, DF, Legislativo, Publicação em: 10 de Março de 2008.
BRASIL. Lei no. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Presidência da República, Publicação em: 26 jun. 2014.
BRASIL, [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Congresso Nacional, Publicação em: 05 out. 1988.
BRASIL, MRE. Nota à imprensa n.o 97. Declaração sobre as ações israelenses em Jerusalém Oriental Ocupada e no resto do Território Palestino Ocupado. Buccament, 1o de março de 2024, Brasilia, DF, Brasil, Publicação em: 02-03–2024.
BUSTAMANTE, Lineth H.U. et al. Stress, trauma, and posttraumatic stress disorder in migrants: a comprehensive review. Revista Brasileira de Psiquiatria, Brasilia, DF, Brasil, v. 40, n. 2, p. 220–225, 19 out. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462018000200220&lng=en&tlng=en. Acesso em: 24 fev. 2024. ISSN: 1809-452X. DOI: 10.1590/1516-4446-2017-2290.
CANEN, Ana. Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, n. 111, p. 135–149, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742000000300007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 4 fev. 2024. ISSN: 0100-1574. DOI: 10.1590/S0100-15742000000300007.
CASTELLS, Manuel. The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture. 2. ed. Hoboken, Nova Jersey, Estados Unidos: Wiley-Blackwell, 2009. v. 1. ISBN: 978-1405196864
COSTA, Antonio Carlos Gomes Da; ANDRÉ, Simone. Educação para o desenvolvimento humano. São Paulo: Saraiva, 2004. ISBN: 85-02-04532-6
DAOUDY, Marwa. The Origins of the Syrian Conflict. [s.l.] Cambridge University Press, 2020. ISBN: 9781108567053
DEWEY, John. Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York, City, USA: Independently published, 1915. ISBN: 979-8458446914
DOLAN, Anne M. Intercultural education, picturebooks and refugees: approaches for language teachers. Children’s Literature in English Language Education, v. 2, n. 1, p. 92–109, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10395/2427. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 2195-5212.
FANI, Tayebeh; GHAEMI, Farid. Implications of Vygotsky’s Zone of Proximal Development (ZPD) in Teacher Education: ZPTD and Self-scaffolding. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 29, p. 1549–1554, 2011. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042811028631. ISSN: 18770428. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.396.
FAZEL, Mina; BETANCOURT, Theresa S. Preventive mental health interventions for refugee children and adolescents in high-income settings. The Lancet Child & Adolescent Health, v. 2, n. 2, p. 121–132, fev. 2018. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2352464217301475. ISSN: 23524642. DOI: 10.1016/S2352-4642(17)30147-5.
FERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, Higinio. Intersectional Principles of Community Partnership and Social Justice in Qualitative Research in Migration. International Journal of Qualitative Methods, Bertner Ave, Houston, USA, v. 22, p. 1–12, 28 jan. 2023. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/16094069231211249. Acesso em: 6 mar. 2024. ISSN: 1609-4069. DOI: 10.1177/16094069231211249.
FIRDAUS, Mei Rinta Sukma et al. Analysis of the strategies used in Bangladesh’s Liberation War with West Pakistan against the background of the Cold War. Security and Defence Quarterly, v. 45, n. 1, p. 14, 29 nov. 2023. Disponível em: https://securityanddefence.pl/Analysis-of-the-strategies-used-in-Bangladesh-s-Liberation-War-with-West-Pakistan,174526,0,2.html. ISSN: 2300-8741. DOI: 10.35467/sdq/174526.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro, Brasil: Paz & Terra, 2019. ISBN: 978-8577534180
HALL, Stuart. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. New York City, USA: SAGE Publications, 2012. v. 2. ISBN: 978-0761954323
HASSAN, Oz et al. Afghanistan: Lessons learnt from 20 years of supporting democracy development and security. Bruxelas, Bélgica: Directorate General for External Policies of the Union, 2023.
HYNIE, Michaela. The Social Determinants of Refugee Mental Health in the Post-Migration Context: A Critical Review. The Canadian Journal of Psychiatry, v. 63, n. 5, p. 297–303, 4 maio 2018. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0706743717746666. ISSN: 0706-7437. DOI: 10.1177/0706743717746666.
IVENICKI, Ana. Novos Tempos na Educação? Desafios multiculturais. Ensaio, v. 31, n. 118, jan. 2023. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362023000100101&tlng=pt. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1809-4465. DOI: 10.1590/s0104-40362023003100001.
KANNO, Yasuko; VARGHESE, Manka M. Immigrant and Refugee ESL Students’ Challenges to Accessing Four-Year College Education: From Language Policy to Educational Policy. Journal of Language, Identity & Education, v. 9, n. 5, p. 310–328, 29 out. 2010. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15348458.2010.517693. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1534-8458. DOI: 10.1080/15348458.2010.517693.
KING, Lid. The Impact of multilingualism on global education and language learning. Cambridge, United kingdom: The Languages Company, 2018.
KOSTOGRIZ, Alexander; MILLER, Jennifer; GEARON, Margaret. Culturally and linguistically diverse classrooms: New Dilemmas for Teachers. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2009. ISBN: 9781847692160
KURY, Helmut; REDO, Sławomir. Refugees and Migrants in Law and Policy: Challenges and Opportunities for Global Civic Education. 1st. ed. [s.l.] Springer International Publishing AG, 2018. ISBN: 978-3319721583
LUBCZYNSKI, Christina; MATUSITZ, Jonathan. Understanding the Civil War in Yemen through Human Needs Theory. Journal of Human Behavior in the Social Environment, p. 1–12, 17 maio 2023. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10911359.2023.2213273. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1091-1359. DOI: 10.1080/10911359.2023.2213273.
LUNDELL, Dana Britt. Bibliography of Resources for Multicultural Higher Education. Minneapolis, Minnesota, USA: Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, 2004.
LUNDELL, Dana Britt; HIGBEE, Jeanne L. Building Bridges for Access and Success from High School to College: Proceedings of the Metropolitan Higher Education Consortium’s Developmental Education Initiative. [s.l.] General College, 2005.
MARTINS, Geovane Aparecido. O Mato Grosso figurado em pinturas e telas: uma análise discursiva. Revista DisSol - Discurso, Sociedade e Linguagem, v. 7, n. 16, 2023. Disponível em: http://ojs.univas.edu.br/index.php/revistadissol/article/view/1064. Acesso em: 13 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.35501/dissol.vi16.1064.
MUTEKWE, Edmore. Using a Vygotskian sociocultural approach to pedagogy: Insights from some teachers in South Africa. Journal of Education, n. 71, 2018. Disponível em: http://ref.scielo.org/b3yp24. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 0259479X. DOI: 10.17159/2520-9868/i71a04.
ONU, Assembleia Geral. Declaração universal dos direitos humanos. Rio de Janeiro: UNIC, 1948.
PIAGET, Jean. The Moral Judgment of the Child. Washington, D.C., Estados Unidos: Free Press, 1997. ISBN: 978-0684833309
PORTUGAL. Projeto Escola da Ponte. Ministério da Educação e Ciência, São Tomé de Negrelos, Portugal, p. 100, 1976. Disponível em: escoladaponte.pt/descricao.html. Acesso em: 10 mar. 2024.
ROGERS, Carl R.; FREIBERG, H Jerome. Freedom to Learn: Uma visão do que a educação pode se tornar. [s.l.] Pearson College Div, 1994. ISBN: 978-0024031211
SAVELL, Stephanie. How death outlives war: the reverberating impact of the post-9/11 wars on Human Health. Costs of war, Providence, Rhode Island, USA, p. 39, 2023.
STASIULIS, Daiva; JINNAH, Zaheera; RUTHERFORD, Blair. Migration, Intersectionality and Social Justice (Guest Editors’ Introduction): N/A. Studies in Social Justice, v. 2020, n. 14, p. 1–21, 26 mar. 2020. Disponível em: https://journals.library.brocku.ca/index.php/SSJ/article/view/2445. ISSN: 1911-4788. DOI: 10.26522/ssj.v2020i14.2445.
STEEL, Zachary et al. Association of Torture and Other Potentially Traumatic Events With Mental Health Outcomes Among Populations Exposed to Mass Conflict and Displacement: a systematic review and meta-analysis. JAMA, v. 302, n. 5, p. 537–549, 5 ago. 2009. Disponível em: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.2009.1132. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 0098-7484. DOI: 10.1001/jama.2009.1132.
TANG, Yixin et al. Children’s domain-specific self-evaluations and global self-worth: A preregistered cross-cultural meta-analysis. International Journal of Behavioral Development, v. 47, n. 6, p. 521–539, 10 nov. 2023. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01650254231190926. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 0165-0254. DOI: 10.1177/01650254231190926.
VYGOLSKY, Lev Semenovitch. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA, USA: Harvard University Press, 1978. ISBN: 978-0674576292
YOAK, Eric. Building a Bridge to Success: From Program Improvement to Excellence. Journal of Educational Administration, v. 49, n. 3, p. 340–343, 10 maio 2011. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09578231111129118/full/html. Acesso em: 10 mar. 2024. ISSN: 0957-8234. DOI: 10.1108/09578231111129118.
ZLATKIN-TROITSCHANSKAIA, Olga et al. Successful Integration of Refugee Students in Higher Education: Insights from Entry Diagnostics in an Online Study Program. Global Education Review, v. 5, n. 4, p. 158–181, 2018. Disponível em: eric.ed.gov/?id=EJ1200220. Acesso em: 24 fev. 2024. ISSN: 2325-663X.
AJLABS, Al-Jazeera. Israel-Gaza war in maps and charts: Live tracker. Al-Jazeera, Doha, Qatar, 2024. Disponível em: https://www.aljazeera.com/news/longform/2023/10/9/israel-hamas-war-in-maps-and-charts-live-tracker. Acesso em: 24 mar. 2024.
APPADURAI, Arjun. Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis, Minnesota, USA: University of Minnesota Press, 1996. ISBN: 978-0816627936
BARNES, Douglas. From communication to curriculum. Bristol, United Kingdom: Penguin Education, 1976. ISBN: 978-0140803822
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo - SP, Brasil: Zahar, 2021. ISBN: 978-6559790005
BETANCOURT, Theresa S. et al. We left one war and came to another: Resource loss, acculturative stress, and caregiver–child relationships in Somali refugee families. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, v. 21, n. 1, p. 114–125, 2015. Disponível em: https://doi.apa.org/doi/10.1037/a0037538. Acesso em: 3 mar. 2024. ISSN: 1939-0106. DOI: 10.1037/a0037538.
BRASIL. Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Presidência da República, Publicação em: 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei n.o 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. D.O. DE 10/01/2003, P. 1, Brasilia, DF, Poder Executivo, Publicação em: 09 jan. 2003.
BRASIL. Lei n.o 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. D.O.U. DE 11/03/2008, P. 1, Brasilia, DF, Legislativo, Publicação em: 10 de Março de 2008.
BRASIL. Lei no. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Presidência da República, Publicação em: 26 jun. 2014.
BRASIL, [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Congresso Nacional, Publicação em: 05 out. 1988.
BRASIL, MRE. Nota à imprensa n.o 97. Declaração sobre as ações israelenses em Jerusalém Oriental Ocupada e no resto do Território Palestino Ocupado. Buccament, 1o de março de 2024, Brasilia, DF, Brasil, Publicação em: 02-03–2024.
BUSTAMANTE, Lineth H.U. et al. Stress, trauma, and posttraumatic stress disorder in migrants: a comprehensive review. Revista Brasileira de Psiquiatria, Brasilia, DF, Brasil, v. 40, n. 2, p. 220–225, 19 out. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462018000200220&lng=en&tlng=en. Acesso em: 24 fev. 2024. ISSN: 1809-452X. DOI: 10.1590/1516-4446-2017-2290.
CANEN, Ana. Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, n. 111, p. 135–149, dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742000000300007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 4 fev. 2024. ISSN: 0100-1574. DOI: 10.1590/S0100-15742000000300007.
CASTELLS, Manuel. The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture. 2. ed. Hoboken, Nova Jersey, Estados Unidos: Wiley-Blackwell, 2009. v. 1. ISBN: 978-1405196864
COSTA, Antonio Carlos Gomes Da; ANDRÉ, Simone. Educação para o desenvolvimento humano. São Paulo: Saraiva, 2004. ISBN: 85-02-04532-6
DAOUDY, Marwa. The Origins of the Syrian Conflict. [s.l.] Cambridge University Press, 2020. ISBN: 9781108567053
DEWEY, John. Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York, City, USA: Independently published, 1915. ISBN: 979-8458446914
DOLAN, Anne M. Intercultural education, picturebooks and refugees: approaches for language teachers. Children’s Literature in English Language Education, v. 2, n. 1, p. 92–109, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10395/2427. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 2195-5212.
FANI, Tayebeh; GHAEMI, Farid. Implications of Vygotsky’s Zone of Proximal Development (ZPD) in Teacher Education: ZPTD and Self-scaffolding. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 29, p. 1549–1554, 2011. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042811028631. ISSN: 18770428. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.396.
FAZEL, Mina; BETANCOURT, Theresa S. Preventive mental health interventions for refugee children and adolescents in high-income settings. The Lancet Child & Adolescent Health, v. 2, n. 2, p. 121–132, fev. 2018. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2352464217301475. ISSN: 23524642. DOI: 10.1016/S2352-4642(17)30147-5.
FERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, Higinio. Intersectional Principles of Community Partnership and Social Justice in Qualitative Research in Migration. International Journal of Qualitative Methods, Bertner Ave, Houston, USA, v. 22, p. 1–12, 28 jan. 2023. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/16094069231211249. Acesso em: 6 mar. 2024. ISSN: 1609-4069. DOI: 10.1177/16094069231211249.
FIRDAUS, Mei Rinta Sukma et al. Analysis of the strategies used in Bangladesh’s Liberation War with West Pakistan against the background of the Cold War. Security and Defence Quarterly, v. 45, n. 1, p. 14, 29 nov. 2023. Disponível em: https://securityanddefence.pl/Analysis-of-the-strategies-used-in-Bangladesh-s-Liberation-War-with-West-Pakistan,174526,0,2.html. ISSN: 2300-8741. DOI: 10.35467/sdq/174526.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro, Brasil: Paz & Terra, 2019. ISBN: 978-8577534180
HALL, Stuart. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. New York City, USA: SAGE Publications, 2012. v. 2. ISBN: 978-0761954323
HASSAN, Oz et al. Afghanistan: Lessons learnt from 20 years of supporting democracy development and security. Bruxelas, Bélgica: Directorate General for External Policies of the Union, 2023.
HYNIE, Michaela. The Social Determinants of Refugee Mental Health in the Post-Migration Context: A Critical Review. The Canadian Journal of Psychiatry, v. 63, n. 5, p. 297–303, 4 maio 2018. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0706743717746666. ISSN: 0706-7437. DOI: 10.1177/0706743717746666.
IVENICKI, Ana. Novos Tempos na Educação? Desafios multiculturais. Ensaio, v. 31, n. 118, jan. 2023. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362023000100101&tlng=pt. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1809-4465. DOI: 10.1590/s0104-40362023003100001.
KANNO, Yasuko; VARGHESE, Manka M. Immigrant and Refugee ESL Students’ Challenges to Accessing Four-Year College Education: From Language Policy to Educational Policy. Journal of Language, Identity & Education, v. 9, n. 5, p. 310–328, 29 out. 2010. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15348458.2010.517693. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1534-8458. DOI: 10.1080/15348458.2010.517693.
KING, Lid. The Impact of multilingualism on global education and language learning. Cambridge, United kingdom: The Languages Company, 2018.
KOSTOGRIZ, Alexander; MILLER, Jennifer; GEARON, Margaret. Culturally and linguistically diverse classrooms: New Dilemmas for Teachers. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2009. ISBN: 9781847692160
KURY, Helmut; REDO, Sławomir. Refugees and Migrants in Law and Policy: Challenges and Opportunities for Global Civic Education. 1st. ed. [s.l.] Springer International Publishing AG, 2018. ISBN: 978-3319721583
LUBCZYNSKI, Christina; MATUSITZ, Jonathan. Understanding the Civil War in Yemen through Human Needs Theory. Journal of Human Behavior in the Social Environment, p. 1–12, 17 maio 2023. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10911359.2023.2213273. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 1091-1359. DOI: 10.1080/10911359.2023.2213273.
LUNDELL, Dana Britt. Bibliography of Resources for Multicultural Higher Education. Minneapolis, Minnesota, USA: Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, 2004.
LUNDELL, Dana Britt; HIGBEE, Jeanne L. Building Bridges for Access and Success from High School to College: Proceedings of the Metropolitan Higher Education Consortium’s Developmental Education Initiative. [s.l.] General College, 2005.
MARTINS, Geovane Aparecido. O Mato Grosso figurado em pinturas e telas: uma análise discursiva. Revista DisSol - Discurso, Sociedade e Linguagem, v. 7, n. 16, 2023. Disponível em: http://ojs.univas.edu.br/index.php/revistadissol/article/view/1064. Acesso em: 13 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.35501/dissol.vi16.1064.
MUTEKWE, Edmore. Using a Vygotskian sociocultural approach to pedagogy: Insights from some teachers in South Africa. Journal of Education, n. 71, 2018. Disponível em: http://ref.scielo.org/b3yp24. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 0259479X. DOI: 10.17159/2520-9868/i71a04.
ONU, Assembleia Geral. Declaração universal dos direitos humanos. Rio de Janeiro: UNIC, 1948.
PIAGET, Jean. The Moral Judgment of the Child. Washington, D.C., Estados Unidos: Free Press, 1997. ISBN: 978-0684833309
PORTUGAL. Projeto Escola da Ponte. Ministério da Educação e Ciência, São Tomé de Negrelos, Portugal, p. 100, 1976. Disponível em: escoladaponte.pt/descricao.html. Acesso em: 10 mar. 2024.
ROGERS, Carl R.; FREIBERG, H Jerome. Freedom to Learn: Uma visão do que a educação pode se tornar. [s.l.] Pearson College Div, 1994. ISBN: 978-0024031211
SAVELL, Stephanie. How death outlives war: the reverberating impact of the post-9/11 wars on Human Health. Costs of war, Providence, Rhode Island, USA, p. 39, 2023.
STASIULIS, Daiva; JINNAH, Zaheera; RUTHERFORD, Blair. Migration, Intersectionality and Social Justice (Guest Editors’ Introduction): N/A. Studies in Social Justice, v. 2020, n. 14, p. 1–21, 26 mar. 2020. Disponível em: https://journals.library.brocku.ca/index.php/SSJ/article/view/2445. ISSN: 1911-4788. DOI: 10.26522/ssj.v2020i14.2445.
STEEL, Zachary et al. Association of Torture and Other Potentially Traumatic Events With Mental Health Outcomes Among Populations Exposed to Mass Conflict and Displacement: a systematic review and meta-analysis. JAMA, v. 302, n. 5, p. 537–549, 5 ago. 2009. Disponível em: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jama.2009.1132. Acesso em: 4 mar. 2024. ISSN: 0098-7484. DOI: 10.1001/jama.2009.1132.
TANG, Yixin et al. Children’s domain-specific self-evaluations and global self-worth: A preregistered cross-cultural meta-analysis. International Journal of Behavioral Development, v. 47, n. 6, p. 521–539, 10 nov. 2023. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01650254231190926. Acesso em: 9 mar. 2024. ISSN: 0165-0254. DOI: 10.1177/01650254231190926.
VYGOLSKY, Lev Semenovitch. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA, USA: Harvard University Press, 1978. ISBN: 978-0674576292
YOAK, Eric. Building a Bridge to Success: From Program Improvement to Excellence. Journal of Educational Administration, v. 49, n. 3, p. 340–343, 10 maio 2011. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09578231111129118/full/html. Acesso em: 10 mar. 2024. ISSN: 0957-8234. DOI: 10.1108/09578231111129118.
ZLATKIN-TROITSCHANSKAIA, Olga et al. Successful Integration of Refugee Students in Higher Education: Insights from Entry Diagnostics in an Online Study Program. Global Education Review, v. 5, n. 4, p. 158–181, 2018. Disponível em: eric.ed.gov/?id=EJ1200220. Acesso em: 24 fev. 2024. ISSN: 2325-663X.
Published
2024-06-11
How to Cite
Costa Ribeiro, M., & Rios Faria de Oliveira, R. (2024). challenges of multicultural education in the modernity of war . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1164
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.