Academic Performance Of University Students And Its Relationship With Self-Efficacy and Subjective Well-Being

  • Cláudia Marques Cunha Silva Univás

Abstract

Scientific literature has highlighted the importance of training university students, with a view to developing various skills and actions, including the belief in self-efficacy and the consequent improvement in the teaching and learning process. Academic self-efficacy is understood as the student's opinion about their ability to organize and execute courses of actions necessary for certain achievements of an intellectual nature and associated with learning. In this study, emphasis will be placed on analyzing the self-efficacy of students, with the objectives of verifying between self-efficacy and subjective well-being, as well as its demonstration with academic performance, and verifying the relationship between self-efficacy and the use of teaching methodologies imposed by the remote format. . Through this research, we seek to identify strategies with a view to awakening in students the belief in their potential, talents, skills and ability to acquire new knowledge, promoting the development of self-efficacy through raising awareness of the importance of planning and organizing academic life.

References

ALMEIDA, L. S.; SOARES, A. P. Os estudantes universitários: sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In: MERCURI, E.; POLYDORO, A. S. J. (Orgs.), Estudante universitário: características e experiências de formação. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2004. p.15-40.

AZZI, R. G.; POLYDORO, S. (Org.). Autoeficácia em diferentes contextos. Campinas: Alínea, 2006.

BANDURA, A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, [S. l.], v. 2, n. 84, p. 191-215, 1977. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191. Acesso em: 25 abr. 2021.

BANDURA, A. The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, [S. l.], v. 4, p. 359-373, 1986.

BANDURA, A. Social cognitive theory Greenwich, CT: JAI Press, [S. l.], p. 1-85, 1989. Disponível em: http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura1989 ACD.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.

BANDURA, A. Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 117-148, 1993. Disponível em: https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/ Bandura1993 EP.pdf. Acesso em: 25 abr. 2021.

BANDURA, A. Social Cognitive Theory: an agentic perspective. Annual Reviews Psychologist, [S. l.], v. 52, n. 1, p. 2-18, 2001.

BANDURA, A., AZZI, R. G., POLYDORO, S. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

COSTAL, L. S. M. da; PEREIRALL, C. A. A. Bem-estar subjetivo: aspectos conceituais. Arquivos Brasileiros de Psicologia, [S. l.], v. 59, n. 1, 2007.

DIENER, E. Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, [S. l.], v. 95, n. 3, p. 542-575, 1984.

GALINHA; I. C.; RIBEIRO, J. P. História e evolução do conceito de bem-estar subjetivo. Psicologia da saúde e doenças, [S. l.], v. 6, n. 2, 2005.

GIACOMONI, C. H. Bem-estar subjetivo: em busca da qualidade de vida. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 12, jun. 2004.

GUERREIRO-CASANOVA, D. C.; POLYDORO, S. A. J. Auto-eficácia em la formación superior. Psicol. Cienc. Prof., [S. l.], v. 31, n. 1, 2011.

IAOCHITE, R. T. Autoeficácia no campo educacional: revisão das publicações em periódicos brasileiros. Psicologia escolar e educacional, São Paulo: v. 20, n. 1, jan./abr. 2016.

MARTINELLI, S. de C.; SASSI, G. Relação entre autoeficácia e motivação acadêmica. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 30, n. 4, 2010.
MARTINEZ, I.; SALANOVA, M. Autoeficacia en el trabajo: el poder de creer que tú puedes. Estudios Financieros, [S. l.], v. 279, p. 175-202, 2006.

PADILHA, A. M. L.; OLIVEIRA, I. M. Conhecimento, trabalho docente e escola inclusive. Journal of Research in Special Educational Needs, [S. l.],
v. 16, 2016.

PACICO, J. C.; FERRAZ, S. B.; HUTZ, C. S. Autoeficácia – yes we can!. In: HUTZ, C. S. et al. Psicodiagnóstico. São Paulo: Artmed, 2016, p. 109-116.

PAJARES, F.; OLAZ, F. Teoria social cognitiva e auto-eficácia: uma visão geral. In: BANDURA, A.; AZZI, R.G.; POLYDORO, S. (Org.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 97-114.

PEREIRA, D. C. Nova educação na nova ciência para a nova sociedade: fundamentos de uma pedagogia científica contemporânea. Portugal: Universidade do Porto, 2007. v. 1.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G.; VIEIRA, D. Orientações de construção e aplicações de escalas na avaliação de crenças de autoeficácia. In: SANTOS, A. A. A. et al. (orgs). Perspectivas em Avaliação Psicológica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010. p. 189-210.

SANTOS, A. A. A., ZANON, C.; ILHA, V. D. Autoeficácia na formação superior: seu papel preditivo na satisfação com a experiência acadêmica. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 36, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0275201936e160077.

TRÓCOLI, B. T.; ALBUQUERQUE, A. S. Desenvolvimento de uma escala de bem-estar subjetivo. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 20, n. 2, ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/85JVntJ3f8WJMYnPVgZDMVz/?lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2023.

VALADAS, S. T. Sucesso acadêmico e desenvolvimento cognitivo em estudantes universitários: estudo das abordagens e concepções de aprendizagem. 2007. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Faro: Universidade Do Algarve, 2007.Disponível em: https://sapientia.ualg.pt/bitstream/10400.1/550/1/Valadas%2CS.%282007%29.pdf. Acesso em: 25 fev. 2022.

VIEIRA, D.; COIMBRA, J. L. A. Auto-eficácia na transição para o trabalho. In: AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. J. (orgs). Auto-eficácia em diversos contextos. Campinas: Editora Alínea, 2006. p. 25-58.
Published
2024-06-11
How to Cite
Marques Cunha Silva, C. (2024). Academic Performance Of University Students And Its Relationship With Self-Efficacy and Subjective Well-Being. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1159