A EDUCAÇÃO ESPECIAL INCLUSIVA E O ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO NA REDE PÚBLICA ESTADUAL DE MINAS GERAIS:

desafios e possibilidades

  • Elenara Ribeiro UNIVAS
  • Cassio Silva Universidade do Vale do Sapucaí - UNIVÁS

Abstract

With the advent of inclusive education, starting in the nineties, Specialized Educational Services became a protagonist in implementing public policies aimed at special education audiences. In this article, we propose a study on special education based on the analysis of the structure and implementation of AEE in the context of the State Public Education Network of Minas Gerais. The work also aims to briefly outline some references, legal and historical milestones of Special and Inclusive Education in Brazil and Minas Gerais. The methodology was designed based on a bibliographical survey and documentary analysis and, secondly, a questionnaire was applied to collect data, on the perception of Educational Analysts from the Inclusion Support Service Team (SAI) at SRE Varginha. The research results indicate that there has been a great advance in the educational policy of Minas Gerais aimed at consolidating special and inclusive education, in terms of offering AEE and specialized professionals in schools, having as counterpoints the accessibility and physical adequacy of schools , guaranteeing learning rights and implementing inclusive practices.

Author Biography

Cassio Silva, Universidade do Vale do Sapucaí - UNIVÁS
Realiza estágio de Pós-doutorado no Departamento de Ciências Sociais e Educação (DECISE) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, 2023). É Doutor em Educação pela mesma universidade (Unicamp, 2019). Concluiu o mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento, Tecnologias e Sociedade da Universidade Federal de Itajubá (Unifei, 2014). Tem Bacharelado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ, 2012) e Licenciatura em Ciências Sociais pela Faculdade de Educação Paulistana (FAEP, 2021). Atuou como professor da Educação Básica (redes públicas e privada) no estado de Minas Gerais de 2012 a 2019 e como Analista de Avaliação Educacional no Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2019 a 2021). Atualmente, é professor da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade (Mestrado e Doutorado) da Universidade do Vale do Sapucaí (Univás), em Pouso Alegre, MG. Pesquisador e coordenador associado do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas, Educação e Sociedade (GPPES) - no Departamento de Ciências Sociais e Educação da Unicamp. Colaborador no Grupo Interinstitucional de Pesquisas sobre o Ensino Médio Brasileiro (EM Pesquisa). Temas de interesse: Políticas Públicas e Educação; Avaliação e Gestão da Educação Pública; Sociologia da Educação; Sistemas Educacionais ; Desigualdades Educacionais e Escolares; Ensino Médio; Conhecimento e Sociedade; Educação e Democracia.

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Published
2024-06-11
How to Cite
Ribeiro, E., & Silva, C. (2024). A EDUCAÇÃO ESPECIAL INCLUSIVA E O ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO NA REDE PÚBLICA ESTADUAL DE MINAS GERAIS:. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1157