A CRIANÇA EM UMA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL:

entre significações e reflexões

  • Daiane Aline Langer Weissheimer Faculdade Iguaçu
  • Diego Henrique Pereira UNIVÁS
  • Magna Leite Carvalho Lima UNIVÁS
Keywords: Education, Historical-Cultural Theory, Infancy, Child

Abstract

This article seeks to analyze the conception of children and childhood and its historical resumption from the 12th century onwards, demonstrating how the subject in question came to be until the explanation of the Historical-Cultural Theory. “Who is the child in society?”: t    his reflection generated problematization about the article described and the research relied on the methodology in line with bibliography that was triggered by the literature review on the topic addressed. The studies of ARIÈS (1973-1986) were taken as a theoretical reference; SARMENTO and PINTO (1997-2004); MELLO (2004); VYGOTSKY (1984-2001), among others.

References

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
_______. História social da criança e da família. 2ª ed. Rio de Janeiro:
Guanabara, 1986.
_______. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores,1973.
BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal nº 8069, de 13 de julho de 1990. UNICEF, 1990. Disponível em: < https://www.unicef.org/brazil/estatuto-da-crianca-e-do-adolescente> Acesso em: 10 de fevereiro de 2024.
BRASIL. Constituição Federal. Vade Mecum. 20 ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
BOCCHI, A F. A. GOMES, R. G. M. Movimentos de sentido sobre o brincar e o corpo brincando no documentário Tarja Branca. Nº 11. Pouso Alegre/MG. Revista Dissol. Janeiro - junho/2020.
CAMPOS, G. V.. Culturais infantis: culturas plurais, plural da infância. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Uberlândia – UFU; Programa de Pós- Graduação em Educação – PPGE, 2013.
CASTRO, M G. B. Noção de criança e infância: diálogos, reflexões, interlocuções. Anais do seminário do 16º Cole. UFF. Rio de Janiero/RJ, 2010.
CHAMBOULEYRON, R. Jesuítas e as crianças no Brasil quinhentista. In: PRIORE, Mary del (Org.). História das crianças no Brasil. 7ª ed. São Paulo: Contexto, 2015.
FERREIRA, T. C. S.; SCHLICKMANN, M. S. P. A teoria histórico-cultural e a educação escolar numa perspectiva humanizadora. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. esp. 1, p. 0643-0660, mar. 2022. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17iesp.1.15753
GAGNEBIN, J. M. Infância e Pensamento. In: Infância, Escola e
Modernidade. GHIRALDELLI JR, Paulo (org.) São Paulo: Cortez, 1997.
HEYWOOD, C. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. 1ª. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MAUAD, A. M. A vida das crianças de elite durante o Império. In: PRIORE, Mary del (Org.). História das crianças no Brasil. 7ª ed. São Paulo: Contexto, 2015.
MELO, J. S. Breve histórico da criança no Brasil: conceituando a infância a partir do debate historiográfico. Revista Educação Pública, v. 20, nº 2, 14 de janeiro de 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/2/breve-historico-da-crianca-no-brasil-conceituando-a-infancia-a-partir-do-debate-historiografico. Acesso em: 11 de fevereiro de 2024.
MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à Psicologia da Educação: Seis Abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004. p. 135-154
NARODOWSKI, M. Infância e poder: conformação da Pedagogia Moderna (trad. Mustafá Yasbek) Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2001.
OLIVEIRA, R. R. F. RIBEIRO, M. C. O direito à educação frente ao princípio do desenvolvimento. Ano 8, nº 17. Pouso Alegre/MG. Revista Dissol. Janeiro - junho/2023.
RAMOS, F. P.. A história trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: PRIORE, Mary del (Org.). História das crianças no Brasil. 7ª ed. São Paulo: Contexto, 2015.
RIZZINI, I. O século perdido: raízes históricas das políticas públicas para a infância no Brasil. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
______; PILOTTI, F. A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SARMENTO, M. J. e PINTO, M.. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, M. J. e PINTO, M.. As crianças, contextos e identidades. Braga, Portugal. Universidade do Minho. Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra, 1997.
SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M. Ja; CERISARA, A. B. (Coord.). Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto. Asa, 2004.
SPIRKINE, A. YAKHOT, O. Princípios do Materialismo Histórico. S. São Paulo: Estampa, 1975b.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo:Martins Fontes, 1984.
VYGOTSKY, L. S. Génesis de las funciones psíquicas superiores. In: VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas.Madrid: Visor, 1995, p. 139-198.
VYGOTSKY, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Published
2024-06-11
How to Cite
Weissheimer, D. A. L., Pereira , D. H., & Lima, M. L. C. (2024). A CRIANÇA EM UMA PERSPECTIVA HISTÓRICO-CULTURAL: . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 19(19). https://doi.org/10.35501/dissol.v19i19.1154