The importance of teachers’ narratives for teacher education

  • Cristiane Dias Gonçalves Paula UNIVÁS
  • Leiva de Figueiredo Viana Leal UFMG
  • Francisco Evangelista UNIVÁS

Abstract

This article addresses the importance of teachers' narratives in their own professional development process, as well as for collective professional development, and, primarily, for academic research in Brazil. The text discusses the act of narrating as an essential human activity, since narratives stem from individual subjects who recount their memories, recognizing in this act of narration something sublime and transcendent, in human terms (FREIRE, 1992; BRUNER, 2001; MACHADO, 2016; LEAL, 2007). It presents the descriptive genre for the retrieval and materialization of memories (CATANI, 2000; LARROSA, 2002). It describes narrating as a human necessity (ROSA, 2001), narrating as a search for self-awareness (RICOEUR, 1994; SIBILIA, 2008; PASSEGGI, 2016), narrating as an enhancement of teaching practice (PRADO and SOLIGO, 2005; FERNANDES, 2014). It provides a methodological contribution regarding the benefits of narrative research for adult development (REIS, 2008; PAIVA, 2008). Finally, the article presents an analysis of a text in which a teacher narrates her journey through schooling to becoming a teacher. The purpose of this analysis is to exemplify the value of narratives for teacher education, in whatever aspects one wishes to address (BAKHTIN, 1992; AROUCHA and SANTOS, 2019).

References

AROUCHA, C. B.L.; SANTOS, L de F. Narrativas de vida e reflexões do professor como agente de letramento na escrita do gênero diário. Gláuks: Revista de Letras e Artes, Vol. 19, nº 1. p. 278 - 298, 2019
BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre, Artmed Editora, 2001
CARTER, K. The place of story in the study of teaching and teacher education. Educational Researcher, Washington, v. 22, n. 1, p. 5-12, 1993.
CATANI, D.B.; BUENO, B. A. O.; SOUZA, C. P. O amor dos começos: por uma história das relações com a escola. Cadernos de Pesquisa, nº 111, São Paulo, dez.2000.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
COSTA, A. A. F.; CUNHA, R. C. O. B.; PRADO, G. V. T.; EVANGELISTA, F. Narrativas, Formação de Professores e Subjetividades Democráticas. São Carlos: Pedro&João, 2020.
DONNE, J. Meditações. [tradução Fábio Cyrino]. Ed. Bilingue, São Paulo: Editora Landamark, 2007.
EGAN, K. O uso da narrativa como técnica de ensino. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1994. (versão original de 1986)
FERNADES, C.H. Paisagens, paragens e pessoas: narrativas de pesquisa e autoria na constituição da pesquisadora na escola. In: VICENTINI, A. A. F; EVANGELISTA, F. (Orgs). Um baú de histórias: narrativas e formação. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, p. 275-299, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n° 19 p. 20-28, jan. /abr. 2002
LEAL, L. F. V. Escrita e memória na formação inicial de professores. In: SILVA e OLIVEIRA, I.; VIEIRA, M. L. (Org.). Memória, Subjetividade e Educação. Belo Horizonte: Edvcere, 2007, p. 97-110.
MACHADO, I. L. Reflexões sobre uma corrente da análise do discurso e sua aplicação em narrativas de vida. Portugal: Grácio Editor, 2016.
PAIVA, V. L. M. O. A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista brasileira de linguística aplicada, v. 8, p. 261-266, 2008.
PASSEGGI, M. C. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016.
POLKINGHORNE, D. E. Narrative configuration in qualitative analysis. Qualitative Studies in Education, v. 8, n. 1, p. 5-23, 1995.
PRADO, G. V. T; SOLIGO, R. Memorial de formação: quando as memórias narram a história da formação. Porque escrever é fazer história: revelações, subversões, superações. Campinas, SP: Graf, p. 45-60, 2005.
REIS, P. As narrativas na formação de professores e na investigação em educação. Nuances: estudos sobre Educação. Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa Campinas (SP): Papirus Editora, 1994, tomo I.
RIESSMAN, C. K. Narrative analysis. Newbury Park, London e New Delhi: Sage, 1993.
ROSA, J. G. Grande Sertão: Veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SCHÖN, D. A. Le Praticien réflexif: à la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel. Montréal: Les Éditions Logiques, 1993.
SIBILIA, P. O show do eu. A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
TODOROV, T. A Literatura em Perigo. Rio de Janeiro, Difel, 2009).
Published
2024-06-11
How to Cite
Dias Gonçalves Paula, C., de Figueiredo Viana Leal, L., & Evangelista, F. (2024). The importance of teachers’ narratives for teacher education . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1152