A IMPORTÂNCIA DO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO NA AVALIAÇÃO PSICOMOTORA, COGNITIVA E DE LINGUAGEM AO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

  • Márcio de Souza Dias Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais
  • Juliana Bologani Dias Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais
  • Letícia Rodrigues de Souza Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS)
Keywords: SEA; Inclusion; ASD; Disorder.

Abstract

The objective of this study was to highlight the importance of Specialized Educational Assistance (SEA), with regard to the analysis and recording of aspects of students with special needs, taking as an example the case study of a student with Autism Spectrum Disorder in the school environment, recording psychomotor, cognitive and language aspects and observing the most relevant behaviors. The research was based on qualitative observation of the behaviors of a male individual on the autism spectrum, through direct observation of an SEA in the year 2022, who was attending the last year of high school at a state school in Minas Gerais. General. The results demonstrated the negative impacts of school lag for a special education student, since its particularities make it difficult to follow school activities in accordance with the regular class. The SEA professional must act as a support tool for students, performing their functions in order to provide these students with higher levels of learning.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013. 947p.

BACKES, B.; ZANON, R.B.; BOSA, C.A. Características Sintomatológicas de Crianças com Autismo e Regressão da Linguagem Oral. Psicologia: Teorias e Pesquisa, v. 33, n.1 p.1-10, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e3343

BAUMINGER, N.; SOLOMON, M.; Rogers, S. J. Externalizing and internalizing behaviors in ASD. Autism Research, v. 3, n. 3, p.101-112, 2010. doi.org/10.1002/aur.131

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

_______ MEC. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008.

_______ 2009. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: _09.pdf>. Acesso em 06 de Jul. de 2023.

_______ MEC. Decreto nº 7611, de 17 de novembro de 2011. Brasília, DF: MEC, 2011.

_______ Lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência: Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015.

CAMARGO, S. P. H.; BOSA, C. A.Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & Sociedade, v.1, n. 21 , p. 65–74, 2009. Disponível em Acesso em 06 de Jul de 2023.

CAMARGO, S.P.H.; SILVA, G.L.; CRESPO, R.O.; OLIVEIRA, C.R.; MAGALHÃES, S.L. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: Diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educação em Revista, n. 36, 2020.

CRUZ, G, C.; SCHNECKENBERG, M.; TASSA, K.O.M.; CHAVES, L. Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos. Educar em Revista, v.27, n.42, p.229-243, 2011.

FAIRTHORNE, J.; HAMMOND, G.; BOURKE, J.; KLERK, N.; LEONARD. H. Maternal Psychiatric Disorder and the Risk of Autism Spectrum Disorder or Intellectual Disability in Subsequent Offspring. J. Autism Dev Disord. v. 46, n. 2, p.523-33, 2016.

FIORINI, M, L, S.; MANZINI, E, J. Dificuldades e Sucessos de Professores de Educação Física em Relação à Inclusão Escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., v.22, n.1, p.9-64, 2016.

GALLAHUE, D.; OZMUN, J.; GOODWAY, J.; SALES, D.R. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. AMGH Editora, 7ed, 2013. 488p.

HAYWOOD, K.; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. 6ed. Artmed, 2016, 344p.

JÚNIOR, A.B.; VITAL, A.A.F.; RUBIM, D.LM.; PINA, V.M.G.S. A interdisciplinaridade no contexto da inclusão escolar. Cadernos de Pós- Graduação do desenvolvimento, v.8, 2008.

MACHADO, R. Educação especial na escola inclusiva: políticas, paradigmas e práticas. São Paulo: 6 ed, Editora Cortez, 2009, 152p.

MATOS, S, N.; MENDES, E, G. Demandas dos professores e inclusão escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.21, n.1, p.9-22, 2015.

MOTA, A.; VIEIRA, M.; NUERNBERG, A. Programas de intervenções comportamentais e de desenvolvimento intensivas precoces para crianças com TEA: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial, v. 33, p.1-27, 2020

NORONHA, G.C. Da forma à ação inclusiva: curso de formação de professores para atuar em salas de recursos multifuncionais. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

OLIVEIRA, R.M.G. Inclusão escolar: articulação entre sala de ensino regular e atendimento educacional especializado no município de Imperatriz, MA. In: COSTA, V.A. (Org.). Formação e pesquisa: articulação na educação inclusiva. Niterói: Intertexto, 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: . Acesso em: 22 fev. 2024.

PEREIRA, A.; PEGORARO, L.F.L.; CENDES, F. Autismo e epilepsia: modelos e mecanismos. J Epilepsy Clin Neurophysiol, v.18, n.3, p.92-6, 2012.

RIBEIRO, C.F; MECCA, T.P.; BRITO, G.R.; SEABRA, A.G. Reconhecimento de Palavras, Fluência e Compreensão de Leitura em Alunos com Transtorno do Espectro Autista. Rev bras educ espec [Internet]. 2021;27:e0050. Disponível em:. Acesso em 01 de Jul. 2023.

ROMMELSE, N.N.; FRANKE, B.; GEURTS, H.M.; HARTMAN, C.A.; BUITELAAR, J.K. Shared heritability of attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder. Eur Child Adolesc Psychiatry, v.19, n.3, p.281-95, 2010.

ROSA, M.; PUIG, O.; LÁZARO, L.; CALVO, R. Socioeconomic status and intelligence quotient as predictors of psychiatric disorders in children and adolescents with high-functioning autism spectrum disorder and in their siblings. Autism, v.20, n,8, p.963-72, 2016.

SANTOS, V.; TORRES, J.P.; MENDES, E.G. Análise da produção científica brasileira sobre o Atendimento Educacional Especializado. Revista Educação, v.6, n.3, p.11-24, 2016.

SALVINI, R.R.; PONTES, R.P.; RODRIGUES, C.T.; SILVA, M.M.C. Avaliação do Impacto do Atendimento Educacional Especializado (AEE) sobre a Defasagem Escolar dos Alunos da Educação Especial. Estud Econ [Internet], v.49, n.3, p.539–68, 2019. Disponível em. Acesso em 02 de Jul. 2023.

Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Atendimento educacional, SEE/MG. Minas Gerais: SEE/MG, 2022. Disponível em: /acessar-o-atendimento-educacional-especializado-aee>. Acesso em: 21 de mai. 2023.

SILVA, D.F.; SILVA, T.F.; SILVA, L.F.; SABRINA, M.; SOBRAL, M.P. Educação inclusiva: uma revisão de literatura. Congresso Nacional de Educação. Anais V CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: lizar/47155> Acesso em: 01/02/2023.

SOARES, A.; CAVALCANTE NETO, J. Avaliação do comportamento motor em crianças com transtorno do espectro do autismo: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Educação Especial, v.21, p. 445-458, 2015.

TERRA, R.; GOMES, C. Inclusão escolar: carências e desafios da formação e atuação profissional. Revista Educação Especial, v.26, n.45, p.109-124, 2013.
Published
2024-06-11
How to Cite
de Souza Dias, M., Bologani Dias, J., & Rodrigues de Souza, L. (2024). A IMPORTÂNCIA DO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO NA AVALIAÇÃO PSICOMOTORA, COGNITIVA E DE LINGUAGEM AO ALUNO COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1150