WHO WANTS TO BE A SCHOOL PRINCIPAL?

THE PROGRAMA DINHEIRO DIRETO NA ESCOLA MANAGEMENT DILEMMAS ON MUNICIPAL SCHOOLS

  • Lethicia Dutra Leal Ferreira Fernandes UninCor
  • Antônio dos Santos Silva UninCor - Universidade do Vale do Rio Verde
Keywords: Municipal School Management. Public Funds in Education. Financial management of the PDDE. Training of school principals.

Abstract

This study´s object is the management of the PDDE – Programa Dinheiro Direto na Escola. The program is part of a policy of resources decentralization to public schools in Brasil. The school principals are responsible for the use and management of these resources. They need to learn how to deal with the program and its peculiarities. This study analyze the familiarity of municipal school directors with the PDDE and the manage of its resorces. The analysis reference was the selection method of the directors and whether They were qualified for the position. This is an exploratory and applied research. It´s data collection instrument is a semi-structured interview script applied in a city of Minas Gerais states, in Brazil. Two categories of analysis formulated the script, based on bibliographic and documentary research. Content Analysis substantiated data processing by theme-axis analysis. The results apointed that the directors are not allocated in the position by the criterion of an economic qualification, but by recommendation. The choice was motivated by the lack of volunteers for the position.

Author Biography

Antônio dos Santos Silva, UninCor - Universidade do Vale do Rio Verde
Coordenador do Mestrado Profissional em Gestão, Planejamento e Ensino do Centro Universitário Vale do Rio Verde - Unincor, desde dezembro de 2020. Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Área de concentração: Gestão Estratégica de Organizações - Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho. Membro e pesquisador do NERHURT (Núcleo de Estudos em Recursos Humanos e Relações de Trabalho) do Programa de Pós-graduação da PUC Minas. Mestre em Administração pela FEAD (2009) - foco em Empreendedorismo. Especialista em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), área de concentração: Finanças empresariais. Graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Estuda a sociologia weberiana aplicada em gestão de organizações. Atualmente é coordenador do Mestrado em Gestão, Planejamento e Ensino da Unincor e professor permanente, onde leciona disciplinas relacionadas à gestão escolar com foco em qualidade e inovação do ensino. Temas de interesse: Empreendedorismo, Empreendedorismo social, Gestão estratégica de Pessoas, Liderança, Max Weber, Estratégia empresarial, Gestão participativa, Gestão e inovação educacional.

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Published
2024-06-11
How to Cite
Dutra Leal Ferreira Fernandes, L., & Silva, A. dos S. (2024). WHO WANTS TO BE A SCHOOL PRINCIPAL?. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 19(19). https://doi.org/10.35501/dissol.v19i19.1129