WHAT DOES IT MEAN TO BE AFRICAN?
DISCOURSE ANALYSIS OF IMAGINARY FORMATIONS IN EXCERPTS OF AMERICANAH (2013) BY CHIMAMANDA NGOZI ADICHIE
Keywords:
African representation, French discourse analysis, americanah, imaginary formations
Abstract
This work aims to analyze what images of black/African and white/European people are conveyed in the imaginary formations play present in the discourse of characters in some excerpts of the book Americanah (2013) by the author Chimamanda Ngozi Adichie. Based on French Discourse Analysis framework, we aim to inquire about which positions the subjects assign to themselves and to each other in the discursive process and to explore through the anticipation mechanism, which can be observed due to the presence of an omniscient narrator in the story, what images of these subject positions are conveyed (PECHÊUX, 2014; ORLANDI, 2015). Stressing that the picture painted by the book tells a story of Nigerian immigrants living in first world countries, we use the theoretical contributions of Hall, Silva and Woodward (2014) to understand the dichotomy “white/European” – “black/African” and the meanings attributed to them in systems of representations and Kilomba (2019) about the experiences of black people in this socio-political context. We identify that power relations, which interfere in the construction of systems of representation, emerge in imaginary formations, showing the black/African under negative meanings, although the story reveals that the black/African subject is aware of this representation and uses that in his favor, as a tool to survival in this context, through assimilation or disruption of these images (FANON, 2001; JONES, SHORTER-GOODEN, 2004).References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. Americanah. 1 ed. São Paulo: Companhia das letras, 2014.
SOUZA, Rafael Francisco Neves; BARZOTTO, Leoné Astride. A. As faces de Ifemelu em Americanah (2013), de Chimamanda Ngozi Adichie. Raído, v. 10, n. 21, p. 54-68, 2016. Disponível em:. Acesso em: 07 jul. 2020.
FANON, Frantz. The Wretched of the Earth. Great Britain: Penguin Classics, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
HALL, Stuart. Que “negro” é esse na cultura negra?. In: HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Editora UFMG: 2006. p. 335-349.
JONES, Charisse; SHORTER-GOODEN, Kumea. Shifting: The double lives of black women in America. 1. ed. Nova Iorque: Harper Collins Publishers, 2004.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. 1 ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: Princípios e Procedimentos. 12 ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
SANTOS, Sonia Sueli Berti. Pêcheux. In: OLIVEIRA, Luciano Amaral. (Org.). Estudos do discurso: perspectivas teóricas. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 209-233.
SILVA, Tomaz Tadeu. (org.) HALL, Stuart; WOODWARD, Kathyn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
YOUNGE, Gary. My year of Reading African women, by Gary Younge. The Guardian. 15 dez. 2018 Disponível em: < https://www.theguardian.com/books/2018/dec/15/novels-african-women-female-authors>. Acesso em: 03 abril 2021.
WENCESLAU, Taluana. 16 livros de escritoras negras africanas publicados no Brasil. Minhas listas culturais. 23 nov. 2017. Disponível em: . Acesso em: 03 abril 2021.
CHIMAMANDA Adichie: o perigo de uma única história. Publicado pelo canal TED, 2009. 1 vídeo (19 min.), son., color. Disponível em:. Acesso em: 03 abril 2021.
TODOS nós deveríamos ser feministas | Chimamanda Ngozi Adichie | TEDEXEuston. Publicado pelo canal TEDx Talks, 2013. 1 vídeo (30 min.), son., color. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=hg3umXU_qWc&ab_channel=TEDxTalks>. Acesso em: 03 abril 2021.
SOUZA, Rafael Francisco Neves; BARZOTTO, Leoné Astride. A. As faces de Ifemelu em Americanah (2013), de Chimamanda Ngozi Adichie. Raído, v. 10, n. 21, p. 54-68, 2016. Disponível em:
FANON, Frantz. The Wretched of the Earth. Great Britain: Penguin Classics, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
HALL, Stuart. Que “negro” é esse na cultura negra?. In: HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Editora UFMG: 2006. p. 335-349.
JONES, Charisse; SHORTER-GOODEN, Kumea. Shifting: The double lives of black women in America. 1. ed. Nova Iorque: Harper Collins Publishers, 2004.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. 1 ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: Princípios e Procedimentos. 12 ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
SANTOS, Sonia Sueli Berti. Pêcheux. In: OLIVEIRA, Luciano Amaral. (Org.). Estudos do discurso: perspectivas teóricas. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 209-233.
SILVA, Tomaz Tadeu. (org.) HALL, Stuart; WOODWARD, Kathyn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.
YOUNGE, Gary. My year of Reading African women, by Gary Younge. The Guardian. 15 dez. 2018 Disponível em: < https://www.theguardian.com/books/2018/dec/15/novels-african-women-female-authors>. Acesso em: 03 abril 2021.
WENCESLAU, Taluana. 16 livros de escritoras negras africanas publicados no Brasil. Minhas listas culturais. 23 nov. 2017. Disponível em:
CHIMAMANDA Adichie: o perigo de uma única história. Publicado pelo canal TED, 2009. 1 vídeo (19 min.), son., color. Disponível em:
TODOS nós deveríamos ser feministas | Chimamanda Ngozi Adichie | TEDEXEuston. Publicado pelo canal TEDx Talks, 2013. 1 vídeo (30 min.), son., color. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=hg3umXU_qWc&ab_channel=TEDxTalks>. Acesso em: 03 abril 2021.
Published
2022-12-06
How to Cite
Costa, A. M. B., & Oliveira, M. A. (2022). WHAT DOES IT MEAN TO BE AFRICAN?. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (15). https://doi.org/10.35501/dissol.vi15.956
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.