BELA, RECATADA E “DO LAR”: ESSENCIALISMO EM CENA…

  • José Lucas Campos dos Santos Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Sandra Maria Pereira Sacramento Universidade Estadual de Santa Cruz
Keywords: Monologism, Dialogism, Discurse, Gender, Postfeminism

Abstract

The present article aims to establish a conceptual discourse link between the model of woman constant in the poem Adormecida (1870) of Castro Alves and the maintenance of the same in speeches as "Beautiful, restrain and domestic" and "No one else is able to indicate the imbalance of prices in the supermarket than the woman". The first was pronounced in the title of a report by Veja (2016) on the first lady, Marcela Temer and the second by the President, Michel Temer, in 2017. For this purpose, we will use post-feminist studies (Butler, 2008), Discourse Analysis (Maingueneau, 2012) and dialogism (Bakhtin, 1992) as a theoretical basis in order to understand how the conditions of production and reception become inseparable to the production of the meaning. Thus, it is intended to identify the strategies launched on women in the endorsement of hegemonic discourses, to be reduced to an essentialist position, playing a role of being vicarious in an order favorable to male domination.

Author Biographies

José Lucas Campos dos Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz
Graduando do Curso de Letras, Português/Inglês na Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC. Departamento de Letras e Artes. Areas de interesse: Teoria da Literatura, Estudos de Gênero, Feminismo, Análise do Discurso, Estudos Culturais, Direitos Humanos
Sandra Maria Pereira Sacramento, Universidade Estadual de Santa Cruz
Doutorado em Letras (Letras Vernáculas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000) e Pós-doutorado pela Université Poitiers-France (2012-2013). Membro do GT/ANPOLL Mulher e Literatura e do Centre de Recherches Latino-Américaines; MSHS da Université Poitiers-France. Atualmente, é professora plena da Universidade Estadual de Santa Cruz. Contato: sandramsacra@uesc.br

References

ALVES, Castro. Espumas flutuantes. São Paulo: GRD, 1991.

BAKHTIN, Bakhtin. Os gêneros do discurso. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura 1994.BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina: A condição feminina e a violência simbólica. Tradução de Maria Helena Kuhner. Rio de Janeiro. Best Bolso, 2016.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução de Miriam Schnaiderman; Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 1973.

LINHARES, Juliana. Marcela Temer: bela, recatada e “do lar”. Revista Veja. abr. 2016. Disponível em: http://veja.abril.com.br/brasil/marcela-temer-bela-recatada-e-do-lar/. Acesso em: 14 de set. 2017

MAINGUENEAU, Dominique. O Discurso Literário. Tradução Adail Sobral.- 2. ed. - São Paulo. Contexto, 2012

EDITOR. O discurso que Michel Temer poderia ter evitado no Dia da Mulher. Pragmatismo Político. Disponível em: https://www.pragmatismopolitico.com.br/2017/03/o-discurso-que-michel-temer-poderia-ter-evitado-no-dia-da-mulher.html . Acesso em: 14 de set. 2017

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Émile ou de l’éducation. Paris: Flammarion, 2009.

Published
2020-06-03
How to Cite
dos Santos, J. L. C., & Sacramento, S. M. P. (2020). BELA, RECATADA E “DO LAR”: ESSENCIALISMO EM CENA…. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (10), 42-59. https://doi.org/10.35501/dissol.vi10.488