Assistive Technologies for Hearing Impairment: Challenges in Specialized Educational Assistance

desafios no Atendimento Educacional Especializado

  • Micaele Pereira Santos UNIVÁS
  • Jenifer Rosa Ferreira
  • Diego Henrique Pereira
  • Juliana Benedita Costa Tobias Negrão
  • Marcelo Augusto Scudeler
Keywords: Assistive Technology; Deafness; Hearing deficiency; Specialized Educational Assistance.

Abstract

Within the scope of inclusion in educational settings, there are constitutional guidelines aimed at creating environments that promote the participation of all, ensuring the right to common education for every individual through the principles of inclusion. In this context, it becomes crucial for the audience of special education, through pedagogical resources of accessibility, to have the opportunity to actively participate in all activities within the school context. Deaf individuals, whether with profound hearing loss, preventing hearing altogether, or with mild/moderate hearing impairment, retaining some degree of hearing, adapt according to their possibilities and benefit from technological advances for diagnosis, treatment, and integration into social interaction. The construction of less exclusionary environments demands inclusive public policies, adaptations, and the promotion of diversity in school culture. Through a literature review and documentary research, the role of the Specialized Educational Assistance (SEA) teacher is highlighted, who seeks ongoing training and rethinks the teaching process to accommodate the individual needs of students, promoting innovative approaches and incorporating plurality. Based on the authors' experience reports, the relevance of recognizing the fundamental role of the specialized teacher and the use of assistive technology in educational environments is emphasized, as this is a valuable tool for promoting inclusion, reducing barriers, and providing independence and autonomy.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República. [2023]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 dez. 2023.

_______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. [1996]. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/551270/publicacao/15716407. Acesso em: 28 dez. 2023.

_______. Educação Inclusiva: direito à diversidade. Documento Orientador. Brasília: MEC/SEESP, 2005. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/orientador1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
_______. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto nº 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília: Presidência da República. [2008]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2008/decreto-6571-17-setembro-2008-580775-publicacaooriginal-103645-pe.html. Acesso em: 20 nov. 2023.

_______. Nota Técnica 19/2010. Orientações para implementação da política de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, [2010]. Disponível em: https://lepedi-ufrrj.com.br/wp-content/uploads/2020/09/Nota-t%C3%A9cnica-n%C2%BA.-19-Profissionais-de-apoio.pdf. Acesso em: 27 dez. 2023.

_______. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília: Presidência da República. [2022]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 02 jan. 2024.

_______. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República. [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 02 nov. 2023.

_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 jan. 2024.

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Formação Continuada a Distância de Professores para o Atendimento Educacional Especializado: pessoa com surdez. SEESP / SEED / MEC Brasília/DF, 2007. Disponível em: . Acesso em: 03 jan. 2024.

DORZIAT, Ana. Democracia na escola: bases para igualdade de condições surdos-ouvintes. Revista Espaço. Rio de Janeiro: INES. no 9, p. 24 -29, janeiro - junho, 1998. Disponível em: https://seer.ines.gov.br/index.php/revista-espaco/article/view/197/256. Acesso em: 03 jan. 2024.

GALVÃO FILHO, Teófilo. A Tecnologia Assistiva: de que se trata? In: MACHADO, G. J. C.; SOBRAL, M. N. (Orgs.). Conexões: educação, comunicação, inclusão e interculturalidade. 1 ed. Porto Alegre: Redes Editora, p. 207-235, 2009.

LOURO, Viviane dos Santos. Educação Musical e Deficiência: propostas pedagógicas. Estúdio Dois. Brasil, 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

QUADROS, Ronice Müller de. Situando as diferenças na educação de surdos: inclusão/exclusão. Ponto de Vista, nº 05, p. 81-111, 2003. Disponível em: https://www.porsinal.pt/index.php?ps=artigos&idt=artc&cat=7&idart=24. Acesso em: 03 jan. 2024.

QUADROS, Ronice Müller de. Inclusão de surdos: uma das peças do quebra- cabeça da educação. Unesp/Univesp, 2012.

VALENTE, J. A. (Org.) Liberando a mente: computadores na educação especial. Campinas: UNICAMP, 1991.

SILVA, Rafaela Carolina Lopes; ARAUJO, Samantha Gomes. Os resultados do implante coclear em crianças portadoras de Neuropatia Auditiva: revisão de literatura. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsbf/a/Q7ZQ6vfNDMJHjbFpr64Q6qq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 nov. 2023.
Published
2024-06-11
How to Cite
Pereira Santos, M., Rosa Ferreira, J., Henrique Pereira, D., Benedita Costa Tobias Negrão, J., & Augusto Scudeler, M. (2024). Assistive Technologies for Hearing Impairment: Challenges in Specialized Educational Assistance . Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 20(20). https://doi.org/10.35501/dissol.v20i20.1170