português
Português
Abstract
This article – having as its main theoretical scope the studies on Teacher Training, especially languages, and on Linguistic Education in Brazil – intends to outline an overview of the work developed with Language (Portuguese and Spanish) graduation students from the XXX University in the “Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (PIBID) in 2023. The reports that appear here cover the dialogical paths and collective constructions between everyone who participated in the teams of the project in question, recovering tensions and sharing actions carried out in the school area, in a movement that priorizes a critical and reflective training on teaching practice.References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
BAGNO, M.; RANGEL, E.O. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005 (BAGNO; RANGEL, 2005.
BAKHTIN. M. O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In: BAKHTIN. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et al. 2a ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 77. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 69.ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021b.
FREITAS, L. M. A. DE. Educação Linguística. Sede de Ler, v. 9, n. 1, p. 5-8, 9 nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/sededeler/article/view/
52044. Acesso em 28 abr. 2023.
GERALDI, João Wanderley. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: Freitas, Maria Teresa (org.). Educação, arte e vida e Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica ,2013.
LUFT, Celso Pedro. Língua e liberdade: por uma concepção da língua materna. São Paulo: ática,2008.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 17-52.
RUFINO, Luís G. B. A constituição dos saberes docentes na perspectiva da profissionalização do ensino: desafios e possibilidades. Revista DisSol –Discurso, Sociedade e Linguagem, Pouso Alegre/MG, ano 8, n°18, jul-dez/2023, p. 150-181.
SERRÃO, Maria Isabel Batista. Superando a racionalidade técnica na formação: sonho de uma noite de verão. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 151-161.
WENGER, E. Communities of Practice: learning, meaning and Identity. Cambridge, USA: Cambridge University Press, 1998.
BAGNO, M.; RANGEL, E.O. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005 (BAGNO; RANGEL, 2005.
BAKHTIN. M. O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In: BAKHTIN. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et al. 2a ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 77. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 69.ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2021b.
FREITAS, L. M. A. DE. Educação Linguística. Sede de Ler, v. 9, n. 1, p. 5-8, 9 nov. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/sededeler/article/view/
52044. Acesso em 28 abr. 2023.
GERALDI, João Wanderley. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: Freitas, Maria Teresa (org.). Educação, arte e vida e Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica ,2013.
LUFT, Celso Pedro. Língua e liberdade: por uma concepção da língua materna. São Paulo: ática,2008.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 17-52.
RUFINO, Luís G. B. A constituição dos saberes docentes na perspectiva da profissionalização do ensino: desafios e possibilidades. Revista DisSol –Discurso, Sociedade e Linguagem, Pouso Alegre/MG, ano 8, n°18, jul-dez/2023, p. 150-181.
SERRÃO, Maria Isabel Batista. Superando a racionalidade técnica na formação: sonho de uma noite de verão. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 151-161.
WENGER, E. Communities of Practice: learning, meaning and Identity. Cambridge, USA: Cambridge University Press, 1998.
Published
2024-06-11
How to Cite
Pereira Vieira , D., Paiva de Medeiros Vargens, D., & Kelli Reis da Silva Xavier, G. (2024). português. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 19(19). https://doi.org/10.35501/dissol.v19i19.1148
Section
Artigos
Autores que publicam na Revista DisSoL mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Ao submeterem textos para avaliação e possível publicação nesta revista os autores comprometem-se a respeitar os preceitos éticos de produção e publicação de pesquisas científicas.