IMPLICAÇÕES DO FOCO DE ATENÇÃO NO ENSINO REMOTO

efeitos do período pandêmico da COVID-19 no ensino superior

  • Suely da Silva Oliveira Universidade Federal de Itajubá
  • Pedro Lucas da Silva Felis Universidade Federal de Itajubá
  • Vinícius Costa dos Santos Universidade Federal de Itajubá
  • Priscilla Chantal Duarte Silva Universidade Federal de Itajubá
  • Bianca Cabral Caldeira Universidade Federal de Itajubá

Abstract

Covid-19 has drastically changed everyone's life, but in a most incisive way the lives of students. Studying remotely has been a considerable challenge, as the conditions faced by educators and students are immense. The purpose of this study is to analyze how remote learning in the midst of the pandemic has affected the attention of students.  The first step is a bibliographic review of attention, as addressed by psychology, in reliable databases. Subsequently, the survey method is used, from the technique of questionnaires applied to college students of a public Brazilian university to investigate the main reasons why keeping the focus of attention in remote teaching can affect the performance of students. The survey was conducted using an online form and made available by invitation to college students. The results show that 80.9% of respondents have difficulty to focus on online studies, 65.5% can not follow a monthly schedule of studies, 78.2% feel impaired, 50.9% do not have an appropriate place to study without noise and interruptions, only 52.7% have available time to attend classes and study full time and 73.6% rated their anxiety level as greater than or equal to 6. We conclude that most students are facing numerous difficulties arising from the current pandemic and remote education scenario, which motivates a more detailed investigation on attention and focus on studies.

References

AGIEL. ENTENDA A DIFERENÇA ENTRE: CONCENTRAÇÃO X ATENÇÃO. Disponível em: https://www.agiel.com.br/site/blog-carreira-profissional/post/entenda-diferenca-entre-concentracao-x-atencao#:~:text=Concentra%C3%A7%C3%A3o%20%C3%A9%20a%20capacidade%20de,voc%C3%AA%20est%C3%A1%20realizando%20no%20momento. Acesso em: 09 jun. 2023.

ARIMATHEA, B. Menos de 15% das escolas públicas tinham plataformas online antes da pandemia, diz pesquisa. Estadão, [S.I]. Disponível em: https://link.estadao.com.br/noticias/geral,menos-de-15-das-escolas-publicas-tinham-plataformas-online-antes-da-pandemia-diz-pesquisa,70003329397.Acesso em: 05 maio 2023.

BORGES, Daniela. EAD… Ensino, Ansiedade e Distanciamento social: A quarentena na vida de professores e seus filhos. Disponível em:http://soureporter.com.br/ead-ensino-ansiedade-e-distanciamento-social/. Acesso em: 02 abr 2023.

BRASIL.DECRETO N°343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Secretaria geral da presidência da república: imprensa nacional. Brasília, DF, Mar 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-2485643. Acesso em: 02 abr. 2023.

CARVALHO, J. O enfrentamento da pandemia pelas universidades federais. 28 de setembro de 2020. Disponível em:http://www.jornaldocampus.usp.br/index.php/2020/09/o-enfrentamento-da-pandemia-pelas-universidades-federais. Acesso em: 13 mar 2023.

FREITAS, H et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, v.35, n.3, p.105-112, jul/set, 2000.

LITLEJOHN et al. Moving Teaching Online: Cultural Barriers Experienced by University Teachers During Covid-19 . Journal of Interactive Media in Education DOI: 10.5334/jime.631

KULIKOWSKI, K, PRZTUBA, S., SULKOWSKI, Ł. 2021. The motivation of academics in remote teaching during the Covid-19 pandemic in Polish universities—Opening the debate on a new equilibrium in e-learning. Sustainability, 13(5): 2752. DOI: https://doi.org/10.3390/su13052752

NIEMCYK, E. K. Novos desafios para a educação: lições de todo o mundo. Livros da Conferência BCES, 2021, Volume 19. Sofia: Sociedade Búlgara de Educação Comparada. ISSN 2534-8426 (online), ISBN 978-619-7326-11-6 (online).

NOGUEIRA, Ronaldo. Manter a concentração: tudo o que você precisa saber aqui. 2016. Disponível em: https://freesider.com.br/tempo/manter-a-concentracao/#:~:text=Ter%20conhecimentos%20de%20como%20se,na%20aula%2C%20isso%20ajuda%20enormemente. Acesso em: 19 set. 2022.

Opas. Suicídio. [S.I]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/suicidio. Acesso em: 08 dez. 2022.

Os 4 tipos de atenção segundo a psicologia. Sociedade Brasileira de Inteligência. 16 de novembro de 2016. Disponível em: https://www.sbie.com.br/blog/os-4-tipos-de-atencao-segundo-psicologia/. Acesso em: 06 abr 2023.

PALHARES, I.. 60% das universidades federais rejeitam ensino a distância durante quarentena. Folha de São Paulo, São Paulo, 31 de março de 2020. Disponível em:https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/03/60-universidades-federais-rejeitam-ensino-a-distancia-durante-quarentena.shtml. Acesso em: 30 mar 2023.

SANTANA, Ana Lúcia. Atenção. [S.I]. Disponível em: https://www.infoescola.com/psicologia/atencao. Acesso em: 08 de abr 2023.

SARDINHA, Edson. Pandemia aumentará evasão escolar, prevê Todos pela Educação. Congresso em Foco, 10 de setembro de 2020. Disponível em: < https://congressoemfoco.uol.com.br/educacao/pandemia-aumentara-evasao-escolar-preve-todos-pela-educacao/#:~:text=Pandemia%20aumentar%C3%A1%20evas%C3%A3o%20escolar%2C%20prev%C3%AA%20Todos%20pela%20Educa%C3%A7%C3%A3o,-Por%20Edson%20Sardinha&text=Os%20efeitos%20econ%C3%B4micos%20da%20pandemia,Todos%20pela%20Educa%C3%A7%C3%A3o%2C%20Lucas%20Hoogerbrugge. Acesso em: 05 de fev. 2023.

TOKARNIA, Mariana. Brasil tem 4,8 milhões de crianças e adolescentes sem internet em casa. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 17 de abril de 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/brasil-tem-48-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-sem-internet-em-casa. Acesso em: 05 jun. 2023.
Published
2024-02-06
How to Cite
da Silva Oliveira, S., da Silva Felis, P. L., Costa dos Santos, V., Chantal Duarte Silva, P., & Cabral Caldeira, B. (2024). IMPLICAÇÕES DO FOCO DE ATENÇÃO NO ENSINO REMOTO. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 18(18). https://doi.org/10.35501/dissol.v18i08.1107