YOUTH AND THEIR DAILY HABITS IN SCHOOL BREAKS

  • Luiz Antonio Feliciano Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Julia Limongi Rodrigues Ferreira Seraphim Centro universitário Salesiano Unisal - Campus Lorena/Estudante
  • Andreia Gonçalves Feliciano Universidade do Estado de Minas Gerais / Estudante
Keywords: youth, school, routinization, sociality, experience

Abstract

Society is divided into groups with similar characteristics or tastes and lives in a postmodern era, in which archaisms are mixed with technological development. The current moment is called tribal, because individuals prefer to live the intensity of the moment rather than think about the future. Young people reflect this model because they go through a phase of instability. This text seeks to discuss these issues from an ethnographic research, which sought to observe the daily life of students of a regular high school and another vocational high school, both in the city of Lorena (SP). The objective was to problematize the thoughts of this youth group, based on the ways they act in the moments between classes. It was evident the routine of the young people of the school, as a ritual to be followed by all. Further research can provide other understandings about the young person. It is hoped that this work can foster new problematizations about youth and their school experiences.

References

CASSAB, Clarice. Contribuição à construção das categorias jovem e juventude: uma introdução. In. Locus: revista de história, Juiz de Fora, v. 17, n.02, 2011, p. 145-159.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. In. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br acesso 29 nov. 2012 as 23h16 min.
MAFFESOLI, Michel. Ecosofia: sabedoria da Casa Comum. In. Rev Famecos (Online). Porto Alegre, v. 24, n. 1, janeiro, fevereiro, março e abril de 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24007
MAFFESOLI, Michel. Pós-modernidade. In. Comunicação e Sociedade, vol. 18, 2011, pp. 21-25.
MAFFESOLI, Michel. A terra fértil do cotidiano. In. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 36, agosto de 2008, quadrimestral. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4409
MAFFESOLI, Michel. Tribalismo pós-moderno: Da identidade às identificações. In. Ciências Sociais Unisinos. Volume 43 • número 1 • jan/abr 2007
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo na sociedade de massa. NEVES, Luiz F. B. (Apres.); MENEZES, Maria d. L. (Trad.); VOGEL, Arno (Rev. Tec.). 2a ed. Rio de Janeiro-RJ: Ed. Forense Universitária, 1998.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. In. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol. 17, nº 49, s. L., junho/2002. https://doi.org/10.1590/S0102-69092002000200002. http://www.scielo.br/pdf/ra/v43n1/v43 n1a05.pdf acesso em 14 out. 2015 as 13h38 min.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. No meio da trama: a antropologia urbana e os desafios da cidade contemporânea. In. Sociologia, problemas e práticas, n.º 60, s. L, 2009, pp. 69-80.
MARCUS, George E. Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. In. Revista Alteridades, vol. 11, núm. 22, julio-diciembre, 2001, pp. 111-127. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa Distrito Federal, México.
PAIS, José Machado. A construção sociológica da juventude: alguns contributos. In. Revista Análise Social, vol. XXV (105-106), 1990 (1.°, 2.°), 139-165.
PAIS, José Machado. Nas rotas do quotidiano. In. Revista Crítica de Ciências Sociais, nº 37, s. L., junho-1993, p. 105-115.
THIBAUD. Jean-Paul. A cidade através dos sentidos. In. Cadernos PROARQ 18, 2017. Disponível em: https://cadernos.proarq.fau.ufrj.br/public/docs/Proarq18_Acidade_Jea nThibaud.pdf
THIBAUD, Jean-Paul. O devir ambiente do mundo urbano. In. Redobra: Tumulto. Salvador: ano 03, 2012. http://www.redobra.ufba.br/wp-content/uploads/2012/04/redobra9 _O-devir-ambiente-do-mundo-urbano.pdf Acesso em 13 out. 2015 as 01h18 min.
Published
2024-02-06
How to Cite
Feliciano, L. A., Seraphim, J. L. R. F., & Feliciano, A. G. (2024). YOUTH AND THEIR DAILY HABITS IN SCHOOL BREAKS. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, 18(18). https://doi.org/10.35501/dissol.v18i08.1096