INSERÇÃO DAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA:

inovação na prática docente

  • Adriano Marciano de Jesus Unioeste/ mestrando
  • Maria de Lourdes Pinto de Almeida
  • Fabio Alex Rost

Abstract

The COVID-19 promoted transformations in Education, moving from face-to-face to remote emergency education, changing the school routine. The teacher needed to reinvent, without much preparation to use Information and Knowledge Technologies. This research was a proposal for teacher training at Professor Jaldyr Bhering Faustino da Silva School in São Miguel do Oeste, Santa Catarina, with the objective of providing innovative teaching practices. The methodology was qualitative, articulating theory and practice, in the historical-critical perspective. The case study delimited the group of teachers from that school, through an online mini course. It started from the empirical knowledge of teachers about innovation in education. It is concluded that the teachers have difficulties, no matter how much the teachers ran the applications, but it is necessary to continue the training of teachers on innovative practices. Not to mention that Brazilian schools are lacking in media equipment are obsolete, and scrapped.

References

APPENZELLER Simone; MENEZES Fábio Husemann; SANTOS Gislaine Goulart dos; PADILHA Roberto Ferreira; GRAÇA Higor Sabino; BRAGANÇA Joana Fróes. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica. v. 44, out. 2020.
BACICH, Lilian; MORAN José. Manoel. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. 2015. Revista Pátio, nº 25. Porto Alegre, Junho, 2015.
BACICH Lilian; TANZI NETO Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BAGNO Marcos. Pesquisa na escola. Edições Loyola, 23. ed. 2009.
BARBOSA, Ana. Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. (org). 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
BRANCO Alessandra Batista de Godoi; BRANCO Emerson Pereira; IWASSE Lilian Fávaro Alegrâncio; NAGASHIMA, Lucila Akiko. Alfabetização e letramento científico na BNCC e os desafios para uma educação científica e tecnológica. Revista Valore, Volta Redonda, 3 (Edição Especial): 702-713. 2018.
BEHAR, Alessandra Patricia. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/ Acesso em: fev. 2021.
BEHAR Patricia Alejandra; BERNARDI Maria; ASSUMPÇÃO MARIA, Sandra Andrea. Educação a Distância: a construção de competências docentes. 2013. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/pie/article/view/2590/2246 Acesso em: fev. 2021.
BERTOLDO Haroldo Luiz; SALTO, Francisco; MILL, Daniel Ribeiro da Silva Tecnologias de informação e comunicação (verbete). In: MILL, D.. (Org.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018, v. 1, p. 617-625.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular - BNCC: Educação é a Base, Ministério da Educação e Cultura - MEC, Brasília, 2018. Disponivel em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: jan. 2021.
CARDOSO, Ana. Paula. P. Educação e inovação. Millenium, nº 6, março de 2007. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/Millenium_6.htm. Acesso em: jan. 2021.
CASTELLS, Manuel; CARDOSO Gustavo. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 8. ed. 2005.
CARVALHO, Rosiani. As tecnologias no cotidiano escolar: possibilidades de articular o trabalho pedagógico aos recursos tecnológicos. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1442-8.pdf Acesso em: fev. 2021.
COSTA, Mayara Capucho; SOUZA Maria Aparecida Silva de. O uso das TICs no processo ensino e aprendizagem na escola alternativa “Lago dos Cisnes”. Revista Valore, v. 2, n. 2, p. 220-235, 2017.
DELELLI, Nadir Arenhardt. Em tempos de mídias de convergência: o celular como mais uma ferramenta pedagógica no Ensino da Arte, Cadernos do PDE, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_pdp_arte_unioeste_nadirarenhardtdelelli.pdf Acesso em: fev. 2021.
DRUCKER, Peter. A nova sociedade das organizações. In: HOWARD, R. (Org.) Aprendizado organizacional. Rio de Janeiro: Campus, 2000. p.1-7.
FEDOCE, Rosangela Spagnol; SQUIRRA Sebastião Carlos de Morais. A tecnologia móvel e os potenciais da comunicação na educação. LOGOS 35, Mediações sonoras. Vol.18, nº 02, 2º semestre 2011.
FEITOSA, Murilo Carvalho; MOURA, Patrícia de Souza; RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; LAVOR, Otávio Paulino. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores?. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 60-68. OI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383.
FRANCO, Angela Halen Claro. Inteligência Coletiva: Manifestações nos Ambientes Digitais. Tese de Doutorado em Ciência da Informação - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista. Marília, 2018. 139 p. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos/Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/bembem_ahc_do_mar.pdf. Acesso em: janeiro de 2021.
HEINEN, Paulo Ricardo; OLIVEIRA, Maria de Fatima. O avanço tecnológico e seus reflexos no currículo da escola. 2015. 38 f. TCC (Especialização em Gestão Escolar) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Rio Grande do Sul, 2015.
HODGES, Charles; et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. [S.I.]. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: fev. 2021.
ILHESCA, Daniela Duarte. Reflexões sobre a inserção do Ensino Híbrido nas séries finais do Ensino Fundamental nas aulas de Língua Portuguesa. Monografia (Especialização em Mídias na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/. Acesso em: jan. 2021.
LEITE, Denise; GENRO, Maria Elly Herz; BRAGA, Ana Maria e Souza. Inovações pedagógicas e demandas ao docente na universidade. In: Inovação e pedagogia universitária. Porto Alegre: UFRGS, 2011.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Folha de São Paulo, 2015.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed.34, 2000.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MITRE, Sandra; et al. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, p. 2133-2144, 2008.
MORÁN, José Manuel. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação, 2017, In: YAEGASHI, S. et al (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35.
MORÁN, José Manuel Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015.
MORAIS, Agnes Priscila Martins de; SOUZA, Priscila Franciely. Formação docente continuada: ensino híbrido e sala de aula invertida como recurso metodológico para o aprimoramento do profissional de educação. Devir Educação, ed. especial, p. 10-32, 2020, ago. 2020.
MOURÃO, Letícia dos Santos; ARAÚJO, Lorena Cavalcante; SILVA, Marcelo Pereira da. Educação virtual e marketing digital: uma análise do perfil “Efeito Orna” no Instagram”. Revista Tecnologias na Educação, v. 30, p. 113. 2019.
MOREIRA, José Antonio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341885804_Transitando_de_um_ensino_remoto_emergencial_para_uma_educacao_digital_em_rede_em_tempos_de_pandemia/link/ Acesso em: fev. 2021.
NOGARO, Arnaldo; BATTESTIN, Claúdia. Sentido e contornos da inovação na educação. Holos, Natal, v. 2, p. 357-372, abr. 2016. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3097. Acesso em: fev. 2021.
OLIVEIRA, Lorena Alves de; FRANCO JUNIOR, Milton Tomaz. A inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação nas Escolas, SIED: EnPED, 2016.
OLIVEIRA Isolina; COURELA, Conceição. Mudança e inovação em Educação: o compromisso dos Professores. Revista Interacções, Portugal : v. 6, n. 27, 2013. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/3404. Acesso em: fev. 2021.
PEREIRA, Fabiana da Costa; LOPES, Taize de Andrade Machado; BORTOLUZZI, Valeria Iensen; LONDERO, Fabricio Tonetto; MARQUES, Iuri Lammel. UFN Digital e o Ensino Remoto em 2020: Planejamento Administrativo-Pedagógico e Desenvolvimento das Atividades Acadêmicas, Disciplinarum Scientia. Série: Sociais Aplicadas, Santa Maria, v. 15, n. 2, p. 31-45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumSA/article/view/3648/2701 Acesso em: fev. 2021.
PEREIRA, Monica. O isolamento físico e a reconfiguração da educação no Brasil. Universidade de Araraquara UNIARA, Congresso Internacional de Educação e Tecnologia, 2020.
PEREIRA, Daniervelin Renata Marques; CÉSAR Danilo Rodrigues. Inovação e abertura no discurso das práticas pedagógicas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 21, n. 2, p. 619-636, 2016.
PEREIRA, Bernadete Terezinha; FREITAS Maria do Carmo Duarte. O Uso das tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica da escola. Cadernos PDE, Paraná, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1381-8.pdf. Acesso em: jan. 2021.
PERRY, G. T. et al. Desafios da gestão de EAD: necessidades específicas para o ensino científico e tecnológico. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 1, 2006.
PIMENTEL Lucas; NICOLAU Marcos. Os Jogos de Tabuleiro e a Construção do Pensamento Computacional em Sala de Aula, In: Anais do III Congresso sobre Tecnologias na Educação, Fortaleza, 2018.
POLATES, Viviane Aparecida Tomaz. Inclusão digital nas escolas: caminhos possíveis para se (re) pensar o dital em rede na prática pedagógica. REDOC, v. 2, n.2, p.118-135, 2018.
RAMOS, P. As Tecnologias De Informação E Comunicação (Tics) No Contexto Escolar. Disponivel em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/as-tecnologias-informacao-comunicacao-tics-no-contexto-escolar.html. Acesso em: jan. 2021
RUSSELL, Mickael K; AIRASIAN Peter. W. Avaliação em sala de aula: conceitos e aplicações. 7. ed. Porto Alegre: AMGH. 2014.
SACRISTÁN, José Gimeno. Apresentação. Por que nos importamos com a educação no futuro. In: INBERNÓN, F. e JARANTA, B. Pensando o futuro da educação: uma escola para o século XXII. Porto Alegre: Penso, 2015.
SAVIANI, Dermerval. A Filosofia da Educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, W.E. (Org.) Inovação educacional no Brasil. S. Paulo: Cortez, 1980.
SEBARROJA, Jaume Carbonell. A aventura de Inovar: A mudança na escola. Porto: Porto Editora, 2001.
SOUZA, Carlos Fabiano de. Aprendizagem sem distância: tecnologia digital móvel no ensino de língua inglesa. Revista Texto Livre, v. 8, p. 39-50, 2015.
VIEGAS, Amanda. O ensino híbrido: O que é e como implementar na escola. 2020. Disponível: https://www.somospar.com.br/ensino-hibrido/Acesso em: fev. 2021.
Published
2023-07-14
How to Cite
Marciano de Jesus, A., Pinto de Almeida, M. de L., & Alex Rost, F. (2023). INSERÇÃO DAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA:. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (17). https://doi.org/10.35501/dissol.vi17.1095