GESTOS DE OLHAR A MATERIALIDADE IMAGÉTICA

a produção de sentidos nas imagens da obra “A força terapêutica das imagens das Madonas”

  • Amanda Maria Bicudo de Souza Escola de Especialistas de Aeronáutica - EEAR

Abstract

This work aims to analyze the discursive functioning of the set of photographs that constitutes the work "A força terapêutica das imagens das Madonas". It seeks to understand, through the bias of the discursive perspective, the meaning effects of these images, considering how they are inscribed in history. We take as theoretical reference the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1988, 2010, 2015, ORLANDI, 2005) and the contributions brought by Barthes (1984), Fernandes (2015), Indursky (2015) and Lagazzi (2015). The analyses were done considering the 15 images from the referred work, taken here as archive corpus and reading material, and they allowed us to identify the metaphorical effects generated by the articulation between paraphrase and polysemy, as well as the mistakes produced in / through the language.

References

BARTHES, Roland. A câmera clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
FERNANDES, Carolina. Entre o ver e o ler: gestos de leitura da materialidade visual implicando outros gestos de ensino. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro; MITTMANN, Solange (orgs.) Análise do discurso: dos fundamentos aos desdobramentos – 30 anos de Michel Pêcheux. Campinas: Mercado de Letras: 2015. p.183-194
FERREIRA, Maria Cristina Leandro. Pensando a arte como discurso. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro; MITTMANN, Solange (orgs.) Análise do discurso: dos fundamentos aos desdobramentos – 30 anos de Michel Pêcheux. Campinas: Mercado de Letras: 2015. p.263-274
INDURSKY, Freda. Da produção à criação da obra de arte como gesto político. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro; MITTMANN, Solange (orgs.) Análise do discurso: dos fundamentos aos desdobramentos – 30 anos de Michel Pêcheux. Campinas: Mercado de Letras: 2015. p.289-303.
LAGAZZI, Suzy. Paráfrases da imagem e cenas prototípicas: em torno da memória e do equívoco. In: FLORES, Giovanna Benedetto; NECKEL, Nádia Régia Maffi; GALLO, Solange Maria Leda (orgs.) Análise de discurso em rede: cultura e mídia. Volume 1. Campinas: Pontes, 2015. p. 177 a 189
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2005.
PACÍFICO, Soraya Maria Romano; ROMÃO, Lucília Maria Sousa. A memória e o arquivo produzindo sentidos sobre o feminino. In: Em questão. Porto Alegre, v.12, n. 1, p. 73-90, jan/jun 2006. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/viewFile/24/9. Acesso em: 06/03/2018.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 1988.
________________. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, Eni Puccinelli (org.) Gestos de leitura: da história no discurso. Campinas: Ed. Da Unicamp, 2010.p. 49-59
_________________. Papel da Memória. In: ACHARD, Pierre (org.) Papel da memória. Campinas: Pontes, 2015.p.43-51
SILVA, Silmara Dela, DIAS, Juciele Pereira. Felicidade, um arquivo: sobre a noção de arquivo e o seu funcionamento no discurso da/na mídia. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro; MITTMANN, Solange (orgs.) Análise do discurso: dos fundamentos aos desdobramentos – 30 anos de Michel Pêcheux. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p.123-136
SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: SENAC, 2010.
SOUZA, Tania Conceição Clemente de. Gestos de interpretação e olhar(es) nas fotos de Curt Nimuendajú: índios no Brasil. Revista FSA, Teresina, v.10, n.2, art. 16, p.287-301, Abr./Jun. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12819/2013.10.2.16 Acesso em: 05/02/2018
STEINER, Rudolf. A força terapêutica das imagens das madonas. São Paulo: João de Barro, 2014.
Published
2023-07-14
How to Cite
Bicudo de Souza, A. M. (2023). GESTOS DE OLHAR A MATERIALIDADE IMAGÉTICA. Revista DisSoL - Discurso, Sociedade E Linguagem, (17). https://doi.org/10.35501/dissol.vi17.1068