O Ensino Ginasial na Produção Científica (1990-2018): temas e problemas abordados

Keywords: State of knowledge. Gymnasium. History of education.

Abstract

The work is the result of a bibliographic research completed in 2019, which aimed to map and analyze high school education in the country adopting as source the scientific production available in the databases of the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the Scientific Electronic Library Online (SciELO), using as keywords “junior high school”, “junior high school”, “gym” and “junior high school”. As a time frame the period from 1990 to 2018 was adopted. It was interesting to analyze what and how high school education, carried out in school institutions that worked since the 1930s in the country, has been produced and disseminated on online platforms. As a result, a certain rarefaction of the theme was observed as an object of interest to researchers and graduate programs. It was also concluded that these works contributed not only to the investigation of the theme but, at the same time, to produce it as a relevant part of the historiography of Brazilian education.

Author Biographies

Adrielly Soares Silva , Federal University of Grande Dourados (UFGD)
Graduated in pedagogy from the Federal University of Grande Dourados (2019) and master's student in Education the Graduate Program in Education (FAED / UFGD).
Rosemeire de Lourdes Monteiro Ziliani, Universidade Federal da Grande Dourados
Master and PhD in Education from the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), Associate Professor at the Faculty of Education / Graduate Program in Education / Federal University of Grande Dourados.

References

ABREU, Geysa Spitz Alcoforado de. A homogeneização do ensino secundário na década de 1930: estratégias de eficiência, racionalidade e controle. Educar em Revista. v. 26, n. 2, p. 291-302. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000500018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000500018&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2018.
ALBERGARIA, Sandra Julia Gonçalves. A concepção de natureza nos estudos do meio realizados nos ginásios estaduais vocacionais do Estado de São Paulo de 1961 a 1968. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Geociência. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP. 2004. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_02464b825d1d77411613950e613b00e9. Acesso em: 30 nov. 2017.
ALBUQUERQUE, Adriana Shiraishi Rollemberg. O Estudo do meio nos ginásios vocacionais: análise de fotografias. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10505. Acesso em: 17 out. 2017.
BERTAN, Tereza Canhadas. A educação confessional protestante: Instituto Filadelfia de Londrina - 1944 a 1972. 1990. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_1d262357a1741e4a086da38546cfc47a. Acesso em: 30 dez. 2017.
BICCAS, Maurilane de Souza; FREITAS, Marcos Cezar de. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL Ministério da Educação. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Presidência da República. Brasília: Senado Federal, 1961. Diário Oficial da União. Brasília, Seção 1, p. 51, v. 7, de 27 de dezembro de 1961.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as diretrizes e bases para o ensino de 1° e 2° graus. In: SAVIANI, D. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. 2. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1988. Apêndice. p. 137-148.
CELESTE FILHO, Macioniro. Os conflitos na escola normal de Piracicaba em meados da década de 1930. Revista História da Educação. v. 20, n. 48, p. 213-233. Jan./Abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/52821. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592016000100213&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2018.
CHIOZZINI, Daniel Ferraz. Os ginásios vocacionais: a (des)construção da história de uma experiência educacional transformadora (1961-1969). 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10505. Acesso em: 17 out. 2017.
CHIOZZINI, Daniel Ferraz. História e memória da inovação educacional no Brasil: o caso dos ginásios vocacionais (1961-1969). 2010. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Estadual Paulista. 2010. Disponível em: . Acesso em: 17 out. 2017.
CUPERTINO, Maria Amelia Marcondes. Dilemas da escola renovada. 1990. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253143. Acesso em: 17 out. 2017.
DALLABRIDA, Norberto. Disciplina e devoção: o Ginásio Catarinense na Primeira República. 2002. In: Congresso Brasileiro da História da Educação. 2. Natal. Anais Eletrônicos [...]. Natal-RN. Sociedade Brasileira da História da Educação. 2002. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe2/pdfs/Tema3/3151.pdf. Acesso em: 5 mar. 2017.
DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre. v. 32, n. 2, p. 185-191, p. 185-191, maio/ago. 2009. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/5520/4015. Acesso em: 24 set. 2018.
DIAS, Amália; ALVES, Claudia. Políticas de profissionalização docente nas reformas do ensino secundário. In: DALLABRIDA, Norberto; SOUZA, Rosa F. Entre o ginásio de elite e o colégio popular: estudos sobre o ensino secundário no Brasil (1931-1961). Uberlândia: Edufu, 2014. p. 31-59.
DELEUZE, Gilles. Foucault. Trad. Jose Carlos Rodrigues. São Paulo: Brasiliense, 1998.
DINIZ, Carlos Alberto. A expansão dos ginásios oficiais e o campo político no estado de São Paulo (1947-1963). 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/151891. Acesso em: 25 nov. 2017.
DUTRA, Maria da Conceição Farias da Silva Gurgel. O Curso Normal de 1º Ciclo em Assu/RN (1951-1971). 2011. 170f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. Disponível em: . Acesso em: 30 out. 2017.
ESPERANCA, Antonio Cesar dos Santos. A matemática dos cursos complementares no Instituto Júlio de Castilhos. Revista História da Educação. v. 19, n. 45, p. 29-41. Jan./Abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/43973. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592015000100029&lang=pt. Acesso em: 20 de ago. de 2018
FAVERO, Omar (Org.) A educação nas constituintes brasileiras (1823-1988). 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2000. (Coleção Memória da Educação)
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, Ago. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.
JINZENJ Mônica Yumi; LUZ, Iza Rodrigues da; CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Escrita e leitura de diários na formação de professoras para escolas rurais em Minas Gerais (1948-1974). Revista Educação e Pesquisa. v. 43, n. 3, p. 863-878. São Paulo, Jul./Set. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022016133535. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000300863&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2018.
MOURA, Maria Lenúcia de. Memórias de quem tem muito a contar: os protagonistas e a história da educação do Tabuleiro do Norte-CE. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE. 2006. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5961. Acesso em: 21 set. 2018.
MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Articulação entre primário e secundário na era Vargas: crítica do papel do estado. Revista Educação e Pesquisa. v. 34, n. 3, p. 449-463, Set./Dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000300003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022008000300003&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2018.
MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Da progressão do ensino elementar ao ensino secundário (1931-1945): crítica do exame de admissão ao ginásio. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10600#preview-link. Acesso em: 10 nov. 2017.
OLIVEIRA JUNIOR, Ernesto de. Educação de grau médio: Escola Secundária. Rio de Janeiro. 1958. In: ROSA, F. T. da; DALLABRIDA, N. Circulação de ideias sobre a renovação do ensino secundário na revista escola secundária (1957-1961). Revista História da Educação. v. 20, n. 50, p. 3-17. Santa Maria, Set./Dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/61595. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592016000300259&lang=pt. Acesso em: 20 de set. 2018.
OLIVEIRA, Carlos Edinei de. Migração e escolarização: história de instituições escolares de Tangará da Serra Mato Grosso-Brasil (1964-1976). 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13610/1/carlos.pdf. Acesso em: 11 out. 2017.
PEREIRA, Ana Luísa. O ginásio: um panóptico de Bentham para o cuidado de si? Revista Sociologia, problemas e práticas. n. 51, p. 117-138. 2006. ISSN: 0873-6529. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/spp/n51/n51a07.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.
RESENDE, Luciana Araujo Valle de. As escolas polivalentes do Triângulo Mineiro e Alto Paranaíba (MG): sondagem vocacional no projeto desenvolvimentista civil-militar (1965–1976). 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/17711/1/EscolasPolivalentesTriangulo.pdf. Acesso em: 30 nov. 2017
RIBEIRO JÚNIOR, Halferd Carlos. O sistema de ensino ginasial e livros didáticos: Interpretações da Independência Brasileira de Joaquim Silva entre 1946 e 1961. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual Paulista. Franca, 2008. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/93271/ribeirojunior_hc_me_fran.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 nov. 2017.
ROSA, Fabiana Teixeira da; DALLABRIDA, Noberto. Circulação de ideias sobre a renovação do ensino secundário na revista escola secundária (1957-1961). Revista História da Educação. v. 20, n. 50, p. 3-17. Set./Dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/61595. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592016000300259&lang=pt. Acesso em: 20 de set. 2018.
SCHNEIDER, Juliete. A democratização do acesso ao ensino secundário pela expansão do ciclo ginasial normal em Santa Catarina (1946-1969). 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91498. Acesso em: 17 out. 2017.
SILVA, Raquel Furtunato da. A presença do aluno negro no colégio Liceu Cuiabano: Formandos de 1945. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2015. Disponível em: http://ri.ufmt.br/bitstream/1/141/1/DISS_2015_Raquel%20Furtunato%20da%20Silva.pdf. Acesso em: 10 nov. 2017.
SILVA, Fabiany de Cássia Tavares; WENCESLAU, Maurinice Evaristo. Uma configuração para o ensino secundário (1930-1960): cultura, formação humana e boa educação. Revista História da Educação. v. 22, n. 54, p. 232-245. Jan./Abr. 2018. DOI:
https://doi.org/10.1590/2236-3459/64137. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592018000100232&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2018.
SOARES, Maria Valdenice Resende. Curso Normal Regional de Mamanguape/PB (1949-1957): educação redentora para ascensão e controle social. 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/21548/1/MariaValdeniceResendeSoares_TESE.pdf. Acesso em: 25 nov.2017.
ZILIANI, Rosemeire de Lourdes Monteiro. Educação primária e ginasial no sul de Mato Grosso: dispositivo de escolarização na constituição de crianças e adolescentes (1955-1974). Projeto de pesquisa. Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2015-2021.
Published
2022-05-15
How to Cite
Soares Silva, A., & Monteiro Ziliani, R. de L. (2022). O Ensino Ginasial na Produção Científica (1990-2018): temas e problemas abordados. Argumentos Pró-Educação, 7. https://doi.org/10.24280/10.24280/ape.v7.e823
Section
Artigos