Metodologias ativas como mediação pedagógica no ensino superior

  • Marcelo da Silva Reis Universidade do Vale do Rio Verde
  • Neide Pena Universidade do Vale do Sapucaí (Univás)

Abstract

The debate around active methodologies in higher education is a topic that has gained space in the academic environment in recent years. In this debate, the use of active methodologies in higher education is equivalent to a promising pedagogical resource in terms of improving learning and, consequently, education. This article originates from a field study with the use of active methodologies in an evening Administration course, for more than three years, of the survey type, with students participating in an innovative practice that aimed to encourage student participation in classes and develop autonomy in the self-learning process. It was found that active methodologies represented fundamental tools in pedagogical mediation, in which student and teacher became protagonists and active subjects, who interacted and exchanged information constantly, making the classroom situation an opportunity to develop meaningful learning.

Author Biographies

Marcelo da Silva Reis, Universidade do Vale do Rio Verde
Mestrado em Educação Graduação em Administração  Docente do Mestrado em Educação (Univás) Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão EStratégia e Inteligência Competitiva Docente do Curso de Administração da Universidade do Vale do Rio Verde de Três Corações/MG      
Neide Pena, Universidade do Vale do Sapucaí (Univás)
Doutora em Educação: Currículo Docente do Mestrado em Educação (Univás) Cordenadora do Curso de Especialização em Gestão Educacional (Univás) Líder do Grupo de  Pesquisa em Educação e Gestão (GPEG)

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Published
2020-09-27
How to Cite
da Silva Reis, M., & Pena, N. (2020). Metodologias ativas como mediação pedagógica no ensino superior. Argumentos Pró-Educação, 5. https://doi.org/10.24280/10.24280/ape.v5.e557
Issue
Section
Artigos