Currículo escolar: uma construção histórica, teórica e ideológica

  • Sandra Aparecida Pires Franco Universidade Estadual de Londrina http://orcid.org/0000-0002-7205-744X
  • Adrielly Rocateli Universidade Estadual de Londrina
  • Pâmela Cristina Guslen Rufino dos Santos Barbosa Universidade Estadual de Londrina
  • Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro Ferreira Universidade Estadual de Londrina
  • Adriana Regina de Jesus Santos Universidade Estadual de Londrina

Abstract

This study aims to understand the concept of school curriculum taking as a parameter theoretical and methodological approaches, such as: academic, humanist, technological and reconstructionist, in order to identify cultural, ideological, political, economic and relations of power that permeate its constitution and how much it may reflect in the educational field. For the development of this study, the bibliographic research was used for answer the following question: What is the concept of school curriculum and the theoretical approach that permeate the school curriculum of 21st century Brazilian society. From the bibliographic study, it is understood that the teacher facing the current educational and social context of the 21st century, should know the process of construction of the school curriculum and its different theoretical approaches, as these will guide the pedagogical guidelines regarding the process of teaching and learning and consequently in the formation of world, society and subjects that the school aims to form.

Author Biographies

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina
Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina PR
Adrielly Rocateli, Universidade Estadual de Londrina
Mestranda em EDucação no Programa de Pós-Graduação em EDucação da UEL
Pâmela Cristina Guslen Rufino dos Santos Barbosa, Universidade Estadual de Londrina
Mestranda em EDucação no programa de Pòs-Graduação em Educcação
Daniella Caroline Rodrigues Ribeiro Ferreira, Universidade Estadual de Londrina
mestranda em Educação pela Programa de Pós-Graduação em Educação da UEL
Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina
Docente doPrograma de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina

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Published
2020-07-09
How to Cite
Franco, S. A. P., Rocateli, A., Barbosa, P. C. G. R. dos S., Ferreira, D. C. R. R., & Santos, A. R. de J. (2020). Currículo escolar: uma construção histórica, teórica e ideológica. Argumentos Pró-Educação, 5. https://doi.org/10.24280/10.24280/ape.v5.e477
Issue
Section
Artigos