DA CRIATIVIDADE SEQUESTRADA À CRIATIVIDADE SOCIALMENTE REFERENCIADA: BNCC E A EDUCAÇÃO ZAPATISTA

  • Alessandro de Melo Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná
  • Débora Ribeiro Universidade Federal do Paraná

Abstract

The objective of this text is to discuss about what we call “creativity hijacking”, in which school education comes down to pragmatic objectives of an individualistic nature. Profile to be formed according to the BNCC proposal, through skills and competences, that is, according to the interests of the world market. We adopt the concept of creativity as a social paradigm of creativity, understood as something not only psychological, but social, aimed at solving social problems.We bring the experience of Escuelita Zapatista as an example of education, where creativity is developed based on this paradigm. As a conclusion, we point out the possibility of building human training alternatives linked to life and the collective, overcoming Eurocentrism, competitiveness and individualism.

Author Biographies

Alessandro de Melo, Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná
Doutor em Educação, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da Unicentro.
Débora Ribeiro, Universidade Federal do Paraná
Mestre em Educação pela Unicentro. Doutoranda em Educação pela UFPR. Professora da rede municipal de ensino. Membro do Grupo de Pesquisas em Trabalho, Educação e História da Unicentro.

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Published
2021-12-21
How to Cite
de Melo, A., & Ribeiro, D. (2021). DA CRIATIVIDADE SEQUESTRADA À CRIATIVIDADE SOCIALMENTE REFERENCIADA: BNCC E A EDUCAÇÃO ZAPATISTA. Argumentos Pró-Educação, 6. https://doi.org/10.24280/10.24280/ape.v6.e908
Section
Artigos