Awê de Encantarias: a experiência de um livro vivo com crianças Pataxó

  • Laura Castro de Araújo Instituto de Humanidades, Artes e Ciências - IHACUniversidade Federal da Bahia - UFBA
  • Carolina Ferreira Fonseca Faculdade de Artes Visuais Universidade Federal de Goiás - UFG

Abstract

This is an experience report on the construction of the YAMANI story, published in the book “Kijetxawê Zabelê – Kaí Village”, in 2019, and elaborated together with the children from pataxó community, in Aldeia Kaí. The text approach the process of poetic creation of this story and enters into experiences in the expanded territory of the Kijetxawê Zabelê school, in order to think about the presence of the enchanted imaginary among the children of the community, as well as to reflect on the experience of creating an idea of “an alive book”. The paper describes collective creation procedures with children, as well as documents stages of creation, while reflecting on the school as expanded village space.

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, p. 20-28, jan./abr., 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 01 mar. de 2020.

CASTRO, L.; FONSECA, C. (org.). Kijetxawê Zabelê: Aldeia Kaí. Salvador: Sociedade da Prensa: EDTÓRA, 2019.

KLEIMAN, A. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado da Letras, 1995.

PATAXÓ, L. Com a terra construímos a nossa história. Belo Horizonte: Literaterras: FALE/UFMG, 2012.

SILVA, P. T. B. As relações de interculturalidade entre conhecimento científico e conhecimentos tradicionais na Escola Estadual Indígena Kijetxawê Zabelê. Rio de Janeiro: Multifoco, 2014.

Published
2020-04-29
How to Cite
Castro de Araújo, L., & Ferreira Fonseca, C. (2020). Awê de Encantarias: a experiência de um livro vivo com crianças Pataxó. Argumentos Pró-Educação, 5. https://doi.org/10.24280/10.24280/ape.v5.e620
Issue
Section
Dossiê